Nikmat Kurnia




Rasulullah s.a.w bersabda : Sebaik-baik manusia ialah orang yang panjang usianya dan bagus amalannya (Riwayat Tirmizi)
Alhamdulillah hari ini tanggal 29 Januari 2015 genap usiaku 29 tahun. Syukur kepada Ilahi atas nikmat usia dan kesihatan yang baik ini. Terima kasih kepada mak yang bersusah payang mengandungku dan abah yang berpenat lelah membanting tulang mencari sesuap rezeki untuk menyara kami 8 beradik walaupun hidup serba kekurangan ketika itu. Paling best setiap kali menyambut ulang tahun kelahiran mesti bertiga dengan kakakku  2 Januari dan adik bongsuku 25 Januari. Tahun lepas sambutan grand sikit pergi ke Kota Singapura pada 25 Januari 2014.. Kali ini sambutan di teratak bonda dan ayahanda di Kg Pasir Puteh Ipoh sahaja. Aku sendiri pun tak sangka umurku kian meningkat. Maklumla aku lebih banyak menuntut ilmu belajar dan diajar secara formal mahupun tidak formal . Ilmu itu sangat penting bagiku. Kalau aku tinggal seorang, aku boleh lagi hidup dan bergerak kerana teman setiaku adalah buku-buku selain Al-Quran dan laptop kesayangangku. Mereka ini teman-temanku ketika waktu suka dan dukaku.
Cara didikan abah dan mak kepada kami 8 beradik sangat tegas dan berdisiplin. Hasil didikan seperti itu yang menjadikan kami manusia pada hari ini. Seingat aku zaman sekolah rendah dulu, abah akan pastikan aku balik terus ke rumah . Abah tak suka aku sembang borak-borak kosong dengan geng-geng kawan perempuanku sekelas. Abah pesan jangan buang masa. Kalau ada latihan sukan sebelah petang abah sanggup tunggu aku habis menjalani latihan sukan dan aku akur terus pulang. Cikgu Zainol Amri yang kenal dengan abah , akan memberi keizinan kepadaku untuk pulang awal kerana abah akan pastikan aku solat sebaik sahaja pulang ke rumah. Dan yang paling disiplinnya kami tak dibenarkan bermain dengan anak-anak jiran. Mak kata , anak-anak jiran ada yang jenis kasar sikap mereka. Mak tak nak berlaku pergaduhan budak-budak yang  melibatkan pergaduhan ibu bapa juga. Sampai tahap itu kami dikawal. Jadi tak pelik.. kalau dikatakan kami kurang sikit bersosial. Hanya bersosial ketika pergi ke sekolah, urusan jual beli dan kenduri kendera sahaja. Pernah kawan-kawan tanya kepadaku, tak stres ke?..tak terkongkongke ?mak ayah kamu buat macam tu? Aku senyum je, padaku itu yang terbaik untuk menjadikan kami manusia yang bermanfaat. Agak jumud tapi dalam bab ilmu abah dan mak paling banyak beri semangat supaya belajar sungguh-sungguh  sebab mak dan abah tak dapat mengaji tinggi zaman kecil-kecil dahulu. Jadi kamilah yang merealisasikan impian abah dan mak. Hidup ini umpama roda. Zaman dahulu susah.. tak ramai orang nak berkawan..takut..dipandang hina la.. keluarga kami ini. Tapi Allah itu Maha Adil..Maha Pengasih..Maha Penyayang.. selepas kesusahan disusuli kemudahan. Cuma syaratnya Usaha tahap tepu..buat sungguh-sungguh , doa dan tawakal kepada Allah.
Aku suka dengar lagu nasyid ni. Sangat deep.. lagu ini ditujukan hasrat hati seorang abah kepada anak-anak puteri kesayangannya supaya menjaga maruah dan aurat . Martabat anak perempuan sangat tinggi di sisi Islam. Perempuan yang beragama Islam patut berterima kasih kepada junjungan mulia Nabi Muhammad s.a.w. Ini kerana kelahiran baginda yang menaikkan martabat dan maruah kaum Hawa kerana ketika zaman jahiliah.. anak perempuan akan dibunuh hidup-hidup, kaum Hawa dijadikan hamba seks kepada kaum Adam yang bernafsu buaya dan lain-lain. Betapa Islam itu memuliakan martabat perempuan dan diletakkan di tempat yang sangat mulia. Daripada diri seorang perempuan itu.. akan bercambah biak keturunan umat Nabi Muhammad s.a.w. Oleh itu kaum Hawa sekalian mahalkan dirimu. Jangan mudah tergoda dengan pujuk rayu kaum Adam yang berniat jahat dan sebagainya. Cinta itu bersyarat. Jika si Adam itu ikhlas mencintaimu setulus hatinya niat kerana Allah, dia takkan berani menyentuh dirimu walaupun sedikit. Dia akan menghormatimu dan jika dia ingin memperisterikanmu..dia sendiri yang ‘genteman dan macho’ akan berjumpa dengan walimu untuk meminta izin dan restu. Usah digusar walaupun dirimu lambat dipinang oleh calon Imam. Setiap orang berbeza ujian dan ketepatan masa yang Allah takdirkan. Allah akan hantarkan ketika kamu betul-betul bersedia memikul amanah yang berat ini..Sentiasa perbaiki amalan dan perilaku kita. Mudah-mudahan jodoh yang terbaik kamu akan temui di setiap doamu. Bersangka baiklah dengan perancangan Allah.
WE DO THE BEST..LET’S ALLAH DO THE REST..INSYA ALLAH


Puteriku Sayang
Album : Keizinan Mu
Munsyid : Hijjaz
http://liriknasyid.com

Lembut mu tak bererti kau mudah dijual beli
Kau mampu menyaingi lelaki dalam berbakti
Lembut bukan hiasan bukan jua kebanggaan
Tapi kau sayap kiri pada suami yang sejati

Disebalik bersih wajah mu disebalik tabir diri mu
Ada rahsia agung tersembunyi dalam diri
Itulah sekeping hati yang takut pada ilahi
Berpegang pada janji mengabdikan diri

Malu mu mahkota yang tidak perlukan singgahsana
Tapi ia berkuasa menjaga diri dan nama
Tiada siapa yang akan boleh merampasnya
Melainkan kau sendiri yang pergi menyerah diri

Ketegasan mu umpama benteng negara dan agama
Dari dirobohkan dan jua dari dibinasakannya
Wahai puteriku sayang kau bunga terpelihara
Mahligai syurga itulah tempatnya





Renungkanlah Teori Adam dan Hawa

Daripada Tsabit al-Bunani, daripada Anas bin Malik r.hu, bahawa Nabi s.a.w. bersabda: " Perkara pertama yang akan hilang daripada agama ini adalah amanah. Yang paling terakhir (hilang) ialah solat".
Dalam sebuah hadis, Rasulullah bersabda:

Maksudnya: " Tiga perkara, sesiapa yang memilikinya maka ia seorang munafik. Walaupun dia puasa dan solat dan menyangka dirinya muslim. Apabila berbicara, ia berdusta. Apabila berjanji, ia mengingkari. Apabila diberi amanah, ia khianat."

Sayidina Umar al-Khattab berkata: " Aku tidak pernah tertipu dengan solat dan puasa seseorang. Semua orang boleh berpuasa, semua orang boleh solat. Akan tetapi tidak beragama orang yang tidak memiliki sifat amanah."

Tanggal 1 Januari 2015 bersempena dengan tahun baru masihi, aku mengajak sahabatku sewaktu mengaji peringkat diploma Kolej Islam Antarabangsa Kuala Lumpur untuk menemaniku ke Mid Valley. Tujuanku untuk berjalan-jalan sambil berkunjung ke kedai buku MPH. Aku berkata kepadanya.."Mesti ko boringkan jalan dengan aku..asyik-asyik buku je..perbualannya..aku berseloroh. Fiza membalas" Ehh..takpe.., aku ok je.." Mujur dia kenal dan memahamiku sebagai sahabat.Alhamdulillah.

Aku mencari-cari sebuah buku yang dari dulu aku tak berkesempatan untuk membacanya.Lantas aku minta Fiza untuk mencarinya. Nah bukunya "Teori Adam dan Hawa".





Sinopsis buku ini

Buku ini sangat sesuai dibaca oleh semua golongan masyarakat individu, pelajar, anak, suami, isteri, ayah, ibu, pemimpin dan ketua, ahli korporat, guru, motivator dan sebagainya. Ia amat sesuai bagi mereka yang tercari-cari jawapan bagaimana manusia mahu mengecapi kebahagiaan hakiki.
BUKU 'TEORI ADAM & HAWA , RAHSIA ILMU KENAL KUNCI KEBAHAGIAAN HIDUP MANUSIA" yang ditulis oleh Ustaz Haslin Baharin (bollywood) dan Nordin Jaafar ini merupakan sebuah karya yang sangat baik bagi sesiapa yang tercari-cari erti kebahagiaan dan mahu mengenal tentang rahsia Teori Adam & Hawa serta 'Ilmu Kenal' dalam mencari kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat.Buku ini menjelaskan konsep dan realiti kebahagiaan yang hakiki yang menyebabkan kita akan terbuka minda dan hati.Justeru itu bahagia adalah merupakan sesuatu yang bernilai yang dicari-cari oleh anak Adam. Sabda Rasulullah s.a.w. kupasannya

Dari kebahagiaan anak Adam itu ada 3,
1. Isteri yang solehah
2. Kediaman yang solehah
3. Kenderaan yang solehah
dan dari kedukaan anak Adam itu ada 3
1. Isteri yang jahat
2. Kediaman yang jahat
3. Kenderaan yang jahat.

Perkahwinan dan kebahagiaan adalah berkait rapat di antara satu sama lain, tidak boleh dipisahkan. Jika perkahwinan tanpa kebahagiaan,, manusia akan menjadi gila dan merana.
Buku ini juga berkongsi tips-tips mendidik anak lelaki dan perempuan dengan baik melalui Teori Adam dan Hawa. Buku ini berkenaan kepentingan berkomunikasi dengan betul dalam mencipta kebahagiaan hidup manusia.Terdapat juga teknik coaching dan mentoring yang diajar oleh Rasulullah s.a.w.

Kebahagiaan adalah di antara rasa manis dan pahit..Jika hari ini kita kecewa, usah difikirkan kekecewaan hari ini hingga kita lupa kepada kebahagiaan hari esok.


"Kadang-kadang Allah sembunyikan mentari..
Dia datangkan petir dan kilat..
kita menangis..
kita takut..
 kita tertanya-tanya.. 
kemana hilangnya sinar?
Rupa-rupanya...
Allah nak hadiahkan kita pelangi."

Sebelum melangkah ke alam rumah tangga, buku ini menjadi rujukan utama sebagai panduan untuk pasangan yang baru kenal hati budi untuk memahami hakikat kejadian Adam dan Hawa yang berlainan sifat-sifatnya. Kerana perkahwinan itu merupakan tanggungjawab untuk saling melengkapi segala kekurangan dan kelemahan antara satu sama lain..bukannya untuk bersaing siapa yang paling hebat , dan paling pintar soal kehidupan. Hari ini banyak kes-kes penceraian yang kian meruncing. Didapati punca utamanya kerana tidak solat dan kurang ilmu berkaitan psikologi dalam pengurusan emosi dan pengurusan kewangan. 

Buku yang kedua bacaan yang sangat bermanfaat ialah 
7 HABITS OF HIGHLY EFFECTIVE PEOPLE BY STEPHEN R. COVEY

THE 3 RD ALTERNATIVE SOLVING LIFE'S MOST DIFFICULT PROBLEMS

Sharpen the Saw means preserving and enhancing the greatest asset you have--you. It means having a balanced program for self-renewal in the four areas of your life: physical, social/emotional, mental, and spiritual. Here are some examples of activities:
Physical: Beneficial eating, exercising, and resting
Social/Emotional: Making social and meaningful connections with others
Mental: Learning, reading, writing, and teaching
Spiritual: Spending time in nature, expanding spiritual self through meditation, music, art, prayer, or service

As you renew yourself in each of the four areas, you create growth and change in your life. Sharpen the Saw keeps you fresh so you can continue to practice the other six habits. You increase your capacity to produce and handle the challenges around you. Without this renewal, the body becomes weak, the mind mechanical, the emotions raw, the spirit insensitive, and the person selfish. Not a pretty picture, is it?

Feeling good doesn't just happen. Living a life in balance means taking the necessary time to renew yourself. It's all up to you. You can renew yourself through relaxation. Or you can totally burn yourself out by overdoing everything. You can pamper yourself mentally and spiritually. Or you can go through life oblivious to your well-being. You can experience vibrant energy. Or you can procrastinate and miss out on the benefits of good health and exercise. You can revitalize yourself and face a new day in peace and harmony. Or you can wake up in the morning full of apathy because your get-up-and-go has got-up-and-gone. Just remember that every day provides a new opportunity for renewal--a new opportunity to recharge yourself instead of hitting the wall. All it takes is the desire, knowledge, and skill. 
Jika hari ini kita pernah melakukan kesilapan..pernah melukai hati orang..pernah emosi yang melampau..pernah ego yang melampau dan lain-lain.. jom memiliki ..membaca ..memahami dan praktikal ilmu-ilmu yang bermanfaat di dalam buku ini.
Konsep Habblum minallah dan habblum minannas  perlu disuburkan dalam kehidupan kerana kita hidup memerlukan individu-individu yang subur dengan kasih sayang berlandaskan iman dan Islam..
Semoga nukilan ini bermakna untuk tatapan pembaca budiman semua.
20 Januari 2015
Jam 1636 UKM Bangi
------------------------------

Rasulullah Menangis di Padang Mahsyar

Dari Usman bin Affan bin Dahaak bin Muzahim daripada Abbas ra, bapa
saudara Rasulullah SAW dari Rasulullah SAW telah bersabda, yang bermaksud:

"Aku adalah orang (manusia) yang paling awal dibangkitkan dari kubur
(bumi) pada hari kiamat yang tiada kebanggaan. Bagiku ada syafaat pada
hari kiamat yang tiada kemegahan. Bendera pujian di tanganku dan
nabi-nabi keseluruhannya berada di bawah benderaku. Umatku adalah umat
yang terbaik. Mereka adalah umat yang pertama dihisab sebelum umat yang
lain. Ketika mereka bangkit dari kubur, mereka akan mengibas (membuang)
tanah yang ada di atas kepala mereka. Mereka semua akan berkata:

"Kami bersaksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan kami bersaksi
bahawa Muhammad itu Rasulullah. Inilah yang telah dijanjikan oleh Allah
Taala serta dibenarkan oleh para rasul." Ibnu Abbas ra berkata: "Orang
yang pertama dibangkitkan dari kubur di hari kiamat ialah Muhammad SAW.
Jibril as akan datang kepadanya bersama seekor Buraq. Israfil pula
datang dengan membawa bersama bendera dan mahkota. Izrail pula datang
dengan membawa bersamanya pakaian-pakaian syurga."

Jibril as akan menyeru: "Wahai dunia! Di mana kubur Muhammad SAW?" Bumi
akan berkata: "Sesungguhnya, Tuhanku telah menjadikan aku hancur. Telah
hilang segala lingkaran, tanda dan gunung-ganangku. Aku tidak tahu
dimana kubur Muhammad SAW."

Rasulullah SAW bersabda:

"Lalu diangkatkan tiang-tiang dari cahaya dari kubur Nabi Muhammad SAW
ke awan langit. Maka, empat malaikat berada di atas kubur."

Israfil bersuara: "Wahai roh yang baik! Kembalilah ke tubuh yang baik!"
Maka, kubur terbelah dua. Pada seruan yang kedua pula, kubur mula
terbongkar. Pada seruan yang ketiga, ketika Rasulullah SAW berdiri,
baginda SAW telah membuang tanah di atas kepala dan janggut baginda SAW.
Baginda SAW melihat kanan dan kiri. Baginda SAW dapati, tiada lagi bangunan.

Baginda SAW menangis sehingga mengalir air matanya ke pipi. Jibril as
berkata kepadanya: "Bangun wahai Muhammad! Sesungguhnya kamu di sisi
Allah Taala di tempat yang luas." Baginda SAW bertanya, "Kekasihku
Jibril! Hari apakah ini?"

Jibril as menjawab: "Wahai Muhammad! Janganlah kamu takut! Inilah hari
kiamat. Inilah hari kerugian dan penyesalan. Inilah hari pembentangan
Allah Taala." Baginda SAW bersabda: "Kekasihku Jibril! Gembirakanlah aku!"

Jibril as berkata: "Apakah yang kamu lihat di hadapanmu?" Baginda SAW
bersabda: "Bukan seperti itu pertanyaanku." Jibril as berkata: "Adakah
kamu tidak melihat bendera kepujian yang terpacak di atasmu?" Baginda
SAW bersabda: "Bukan itu maksud pertanyaanku. Aku bertanya kepadamu akan
umatku. Di mana perjanjian mereka?" Jibril as berkata: "Demi keagungan
Tuhanku! Tidak akan terbongkar oleh bumi daripada manusia, sebelummu?"
Baginda SAW bersabda: "Nescaya akan, kuatlah pertolongan pada hari ini.
Aku akan mensyafaatkan umatku." Jibril as berkata kepada baginda SAW:
"Tungganglah Buraq ini wahai Muhammad SAW dan pergilah ke hadapan
Tuhanmu!" Jibril as datang bersama Buraq ke arah Nabi Muhammad SAW.
Buraq cuba meronta-ronta.

Jibril as berkata kepadanya: "Wahai Buraq! Adakah kamu tidak malu dengan
makhluk yang paling baik dicipta oleh Allah Taala? Sudahkah Allah Taala
perintahkan kepadamu agar mentaatinya?" Buraq berkata: "Aku tahu semua
itu. Akan tetapi, aku ingin dia mensyafaatiku agar memasuki syurga
sebelum dia menunggangku.

Sesungguhnya, Allah Taala akan datang pada hari ini di dalam keadaan
marah. Keadaan yang belum pernah terjadi sebelum ini." Baginda SAW
bersabda kepada Buraq: "Ya! Sekiranya kamu berhajatkan syafaatku,
nescaya aku memberi syafaat kepadamu." Setelah berpuas hati, Buraq
membenarkan baginda SAW menunggangnya lalu dia melangkah. Setiap
langkahan Buraq sejauh pandangan mata.

Apabila Nabi Muhammad SAW berada di Baitul Maqdis di atas bumi dari
perak yang putih, malaikat Israfil as menyeru: "Wahai tubuh-tubuh yang
telah hancur, tulang-tulang yang telah reput, rambut-rambut yang
bertaburan dan urat-urat yang terputus-putus! Bangkitlah kamu dari perut
burung, dari perut binatang buas, dari dasar laut dan dari perut bumi ke
perhimpunan Tuhan yang Maha Perkasa. Roh-roh telah diletakkan di dalam
tanduk atau sangkakala. Di dalamnya ada beberapa tingkat dengan bilangan
roh makhluk.

Setiap roh, akan didudukkan berada di dalam tingkat. Langit di atas bumi
akan menurunkan hujan dari lautan kehidupan akan air yang sangat pekat
seperti air mani lelaki. Daripadanya, terbinalah tulang-tulang.
Urat-urat memanjang. Daging kulit dan bulu akan tumbuh. Sebahagian
mereka akan kekal ke atas sebahagian tubuh tanpa roh.

Allah Taala berfirman: "Wahai Israfil! Tiup tanduk atau sangkakala
tersebut dan hidupkan mereka dengan izinKu akan penghuni kubur.
Sebahagian mereka adalah golongan yang gembira dan suka. Sebahagian dari
mereka adalah golongan yang celaka dan derita." Malaikat Israfil as
menjerit: "Wahai roh-roh yang telah hancur! Kembalilah kamu kepada
tubuh-tubuh mu. Bangkitlah kamu untuk dikumpulkan di hadapan Tuhan
semesta alam." Allah Taala berfirman: "Demi keagungan dan ketinggianKu!
Aku kembalikan setiap roh pada tubuh-tubuhnya!"

Apabila roh-roh mendengar sumpah Allah Taala, roh-roh pun keluar untuk
mencari jasad mereka. Maka, kembalilah roh pada jasadnya. Bumi pula
terbongkar dan mengeluarkan jasad-jasad mereka. Apabila semuanya sedia,
masing-masing melihat. Nabi SAW duduk di padang pasir Baitul Maqdis,
melihat makhluk-makhluk. Mereka berdiri seperti belalang yang
berterbangan. 70 umat berdiri. Umat Nabi Muhammad SAW merupakan satu
umat (kumpulan). Nabi SAW berhenti memperhatikan ke arah mereka.

Mereka seperti gelombang lautan. Jibril as menyeru: "Wahai sekalian
makhluk, datanglah kamu semua ke tempat perhimpunan yang telah
disediakan oleh Allah Taala." Umat-umat datang di dalam keadaan
satu-satu kumpulan. Setiap kali Nabi Muhammad SAW berjumpa satu umat,
baginda SAW akan bertanya: "Di mana umatku?"

Jibril as berkata: "Wahai Muhammad! Umatmu adalah umat yang terakhir."
Apabila nabi Isa as datang, Jibril as menyeru: Tempatmu!" Maka nabi Isa
as dan Jibril as menangis. Nabi Muhammad SAW berkata: "Mengapa kamu
berdua menangis." Jibril as berkata: "Bagaimana keadaan umatmu, Muhammad?"

Nabi Muhammad bertanya: "Di mana umatku?" Jibril as berkata: "Mereka
semua telah datang. Mereka berjalan lambat dan perlahan." Apabila
mendengar cerita demikian, Nabi Muhammad SAW menangis lalu bertanya:
"Wahai Jibril! Bagaimana keadaan umatku yang berbuat dosa?" Jibril as
berkata: "Lihatlah mereka wahai Muhammad SAW!" Apabila Nabi Muhammad SAW
melihat mereka, mereka gembira dan mengucapkan selawat kepada baginda
SAW dengan apa yang telah Allah Taala muliakannya. Mereka gembira kerana
dapat bertemu dengan baginda SAW. Baginda SAW juga gembira terhadap mereka.

Nabi Muhammad SAW bertemu umatnya yang berdosa. Mereka menangis serta
memikul beban di atas belakang mereka sambil menyeru: "Wahai Muhammad!"
Air mata mereka mengalir di pipi. Orang-orang zalim memikul kezaliman
mereka.

Nabi Muhammad SAW bersabda: "Wahai umatku." Mereka berkumpul di sisinya.
Umat-umatnya menangis. Ketika mereka di dalam keadaan demikian,
terdengar dari arah Allah Taala seruan yang menyeru: "Di mana Jibril?"

Jibril as berkata: "Jibril di hadapan Allah, Tuhan semesta alam." Allah
Taala berfirman di dalam keadaan Dia amat mengetahui sesuatu yang
tersembunyi: "Di mana umat Muhammad SAW?" Jibril as berkata: "Mereka
adalah sebaik umat."

Allah Taala berfirman: "Wahai Jibril! Katakanlah kepada kekasihKu
Muhammad SAW bahawa umatnya akan datang untuk ditayangkan di hadapanKu."
Jibril as kembali di dalam keadaan menangis lalu berkata: "Wahai
Muhammad! Umatmu telah datang untuk ditayangkan kepada Allah Taala."
Nabi Muhammad SAW berpaling ke arah umatnya lalu berkata: "Sesungguhnya
kamu telah dipanggil untuk dihadapkan kepada Allah Taala." Orang-orang
yang berdosa menangis kerana terkejut dan takut akan azab Allah Taala.
Nabi Muhammad SAW memimpin mereka sebagaimana pengembala memimpin
ternakannya menuju di hadapan Allah Taala.

Allah Taala berfirman: "Wahai hambaKu! Dengarkanlah kamu baik-baik
kepadaKu tuduhan apa-apa yang telah diperdengarkan bagi kamu dan kamu
semua melakukan dosa!" Hamba-hamba Allah Taala terdiam. Allah Taala
berfirman: "Hari ini, Kami akan membalas setiap jiwa dengan apa yang
telah mereka usahakan. Hari ini, Aku akan memuliakan sesiapa yang
mentaatiKu. Dan, Aku akan mengazab sesiapa yang menderhaka terhadapKu.
Wahai Jibril! Pergi ke arah Malik, penjaga neraka! Katakanlah kepadanya,
bawakan Jahanam!"

Jibril pergi berjumpa Malik, penjaga neraka lalu berkata: "Wahai Malik!
Allah Taala telah memerintahkanmu agar membawa Jahanam." Malik bertanya:
"Apakah hari ini?"

Jibril menjawab: "Hari ini adalah hari kiamat. Hari yang telah
ditetapkan untuk membalas setiap jiwa dengan apa yang telah mereka
usahakan." Malik berkata: "Wahai Jibril! Adakah Allah Taala telah
mengumpulkan makhluk?" Jibril menjawab: "Ya!" Malik bertanya: "Di mana
Muhammad dan umatnya?" Jibril berkata: "Di hadapan Allah Taala!" Malik
bertanya lagi: "Bagaimana mereka mampu menahan kesabaran terhadap
kepanasan nyalaan Jahanam apabila mereka melintasinya sedangkan mereka
semua adalah umat yang lemah?" Jibril berkata: "Aku tidak tahu!" Malik
menjerit ke arah neraka dengan sekali jeritan yang menggerunkan.

Neraka berdiri di atas tiang-tiangnya. Neraka mempunyai tiang-tiang yang
keras, kuat dan panjang. Api dinyalakan sehingga tiada kekal mata
seorang dari makhluk melainkan bercucuran air mata mereka (semuanya
menangis). Air mata sudah terhenti manakala air mata darah manusia
mengambil alih. Kanak-kanak mula beruban rambut. Ibu-ibu yang memikul
anaknya mencampakkan mereka.

Manusia kelihatan mabuk padahal mereka sebenarnya tidak mabuk.
Rasulullah SAW Membela Umatnya Di padang mahsyar orang yang mula-mula
berusaha ialah nabi Ibrahim as.

Baginda bergantung dengan asap Arsy yang naik lalu menyeru: "TuhanKu dan
Penguasaku! Aku adalah khalilMu Ibrahim. Kasihanilah kedudukanku pada
hari ini! Aku tidak meminta kejayaan Ishak dan anakku pada hari ini."

Allah Taala berfirman: "Wahai Ibrahim! Adakah kamu melihat Kekasih
mengazab kekasihnya." Nabi Musa as datang. Baginda bergantung dengan
asap Arsy yang naik lalu menyeru: "KalamMu. Aku tidak meminta kepadaMu
melainkan diriku. Aku tidak meminta saudaraku Harun. Selamatkanlah aku
dari kacau bilau Jahanam!" Isa as datang di dalam keadaan menangis.

Baginda bergantung dengan Arsy lalu menyeru: "Tuhanku. Penguasaku.
Penciptaku! Isa roh Allah. Aku tidak meminta melainkan diriku.
Selamatkanlah aku dari kacau bilau Jahanam!" Suara jeritan dan tangisan
semakin kuat.

Nabi Muhammad SAW menyeru: "Tuhanku. Penguasaku Penghuluku. !Aku tidak
meminta untuk diriku. Sesungguhnya aku meminta untuk umatku dariMu!"
Ketika itu juga, neraka Jahanam berseru: "Siapakah yang memberi syafaat
kepada umatnya?"

Neraka pula berseru: "Wahai Tuhanku. Penguasaku dan Penghuluku!
Selamatkanlah Muhammad dan umatnya dari seksaannya! Selamatkanlah mereka
dari kepanasanku, bara apiku, penyeksaanku dan azabku! Sesungguhnya
mereka adalah umat yang lemah. Mereka tidak akan sabar dengan
penyeksaan." Malaikat Zabaniah menolaknya sehingga terdampar di kiri
Arsy. Neraka sujud di hadapan Tuhannya.

Allah Taala berfirman: "Di mana matahari?" Maka, matahari dibawa
mengadap Allah Taala. Ia berhenti di hadapan Allah Taala. Allah Taala
berfirman kepadanya: "Kamu! Kamu telah memerintahkan hambaKu untuk sujud
kepada kamu?" Matahari menjawab. "Tuhanku! Maha Suci diriMu! Bagaimana
aku harus memerintahkan mereka berbuat demikian sedangkan aku adalah
hamba yang halus?"

Allah Taala berfirman: "Aku percaya!" Allah Taala telah menambahkan
cahaya dan kepanasannya sebanyak 70 kali ganda. Ia telah dihampirkan
dengan kepala makhluk." I

bnu Abbas r.h. berkata: "Peluh manusia bertiti dan sehingga mereka
berenang di dalamnya. Otak-otak kepala mereka menggeleggak seperti
periuk yang sedang panas. Perut mereka menjadi seperti jalan yang
sempit. Air mata mengalir seperti air mengalir. Suara ratap umat-umat
manusia semakin kuat. Nabi Muhammad SAW lebih-lebih lagi sedih. Air
matanya telah hilang dan kering dari pipinya. Sekali, baginda SAW sujud
di hadapan Arsy dan sekali lagi, baginda SAW rukuk untuk memberi syafaat
bagi umatnya. Para Nabi melihat keluh kesah dan tangisannya.

Mereka berkata: "Maha Suci Allah! Hamba yang paling dimuliakan Allah
Taala ini begitu mengambil berat, hal keadaan umatnya.

Daripada Thabit Al-Bani, daripada Usman Am Nahari berkata: "Pada suatu
hari Nabi SAW menemui Fatimah Az-Zahara' r.h. Baginda SAW dapati, dia
sedang menangis."

Baginda SAW bersabda: "Permata hatiku! Apa yang menyebabkan dirimu
menangis?" Fatimah menjawab: "Aku teringat akan firman Allah Taala."
"Dan, kami akan mehimpunkan, maka Kami tidak akan mengkhianati walau
seorang daripada mereka." L

alu Nabi SAW pun menangis. Baginda SAW bersabda: "Wahai permata hatiku!
Sesungguhnya, aku teringat akan hari yang terlalu dahsyat. Umatku telah
dikumpulkan pada hari kiamat dikelilingi dengan perasaan dahaga dan
telanjang. Mereka memikul dosa mereka di atas belakang mereka. Air mata
mereka mengalir di pipi." Fatimah r.h. berkata: "Wahai bapaku! Apakah
wanita tidak merasa malu terhadap lelaki?"

Baginda SAW menjawab: "Wahai Fatimah! Sesungguhnya, hari itu, setiap
orang akan sibuk dengan untung nasib dirinya. Adapun aku telah mendengar
Firman Allah Taala:" Bagi setiap orang dari mereka, di hari itu atau
satu utusan yang melalaikan dia." ( Abasa: 37) Fatimah ra. bertanya: "Di
mana aku hendak mendapatkanmu di hari kiamat nanti, wahai bapaku?"
Baginda SAW menjawab: "Kamu akan menjumpaiku di sebuah telaga ketika aku
sedang memberi minum umatku." Fatimah r.h. bertanya lagi: "Sekiranya aku
dapati kamu tiada di telaga?"

Baginda SAW bersabda: "Kamu akan menjumpaiku di atas Sirat sambil
dikelilingi para Nabi. Aku akan menyeru: "Tuhan Kesejahteraan! Tuhan
Kesejahteraan! Para malaikat akan menyambut: "Aamiin."

Ketika itu juga, terdengar seruan dari arah Allah Taala lalu berfirman:
"Nescaya akan mengikuti kata-katanya pada apa yang kamu sembah." Setiap
umat akan berkumpul dengan sesuatu yang mereka sembah. Ketika itu juga,
neraka Jahanam melebarkan tengkuknya lalu menangkap mereka sebagaimana
burung mematuk kacang.

Apabila seruan dari tengah Arsy kedengaran, maka manusia yang
menyembahNya datang beriring. Sebahagian daripada orang yang berdiri di
situ berkata: "Kami adalah umat Muhammad SAW!"

Allah Taala berfirman kepada mereka: "Mengapa kamu tidak mengikuti orang
yang kamu sembah?" Mereka berkata: "Kami tidak menyembah melainkan Tuhan
Kami. Dan, kami tidak menyembah selainNya."

Mereka ditanya lagi: "Kami mengenali Tuhan kamu?" Mereka menjawab: "Maha
Suci diriNya! Tiada yang kami kenali selainNya." Apabila ahli neraka
dimasukkan ke dalamnya untuk diazab, umat Muhammad SAW mendengar bunyi
pukulan dan jeritan penghuni neraka. Lalu malaikat Zabaniah mencela
mereka. Mereka berkata: "Marilah kita pergi meminta syafaat kepada
Muhammad SAW!"

Manusia berpecah kepada tiga kumpulan. 1. Kumpulan orang tua yang
menjerit-jerit. 2. Kumpulan pemuda. 3. Wanita yang bersendirian
mengelilingi mimbar-mimbar. Mimbar para Nabi didirikan di atas kawasan
lapang ketika kiamat.

Mereka semua berminat terhadap mimbar Nabi Muhammad SAW. Mimbar Nabi
Muhammad SAW terletak berhampiran dengan tempat berlaku kiamat. Ia juga
merupakan mimbar yang paling baik, besar dan cantik. Nabi adam as dan
isterinya Hawa berada di bawah mimbar Nabi SAW.

Hawa melihat ke arah mereka lalu berkata: "Wahai Adam! Ramai dari
zuriatmu dari umat Muhammad SAW serta cantik wajah mereka. Mereka
menyeru: "Di mana Muhammad?" Mereka berkata: "Kami adalah umat Muhammad
SAW. Semua umat telah mengiringi apa yang mereka sembah. Hanya tinggal
kami sahaja.

Matahari di atas kepala kami. Ia telah membakar kami. Neraka pula,
cahaya juga telah membakar kami. Timbangan semakin berat. Oleh itu
tolonglah kami agar memohon kepada Allah Taala untuk menghisab kami
dengan segera! Sama ada kami akan pergi ke syurga atau neraka." Nabi
Adam as berkata: "Pergilah kamu dariku! Sesungguhnya aku sibuk dengan
dosa-dosaku. Aku mendengar firman Allah Taala: Dan dosa Adam terhadap
Tuhannya kerana lalai. Mereka pergi berjumpa nabi Nuh as yang telah
berumur, umur yang panjang dan sangat sabar. Mereka menghampirinya.
Apabila nabi Nuh as melihat mereka, dia berdiri.

Pengikut (umat Nabi Muhammad SAW) berkata: "Wahai datuk kami, Nuh!
Tolonglah kami terhadap Tuhan kami agar Dia dapat memisahkan di antara
kami dan mengutuskan kami dari ahli syurga ke syurga dan ahli neraka ke
neraka." Nabi Nuh as berkata: "Sesungguhnya, aku sibuk dengan
kesalahanku. Aku pernah mendoakan agar kaumku dimusnahkan. Aku malu
dengan Tuhanku. Pergilah kamu berjumpa Ibrahim kekasih Allah Taala!
Mintalah kepadanya agar menolong kamu!"

Nabi Ibrahim as berkata: "Sesungguhnya aku pernah berbohong di dalam
usiaku sebanyak tiga pembohongan di dalam Islam. Aku takut dengan
Tuhanku. Pergilah kamu berjumpa Musa as! Mintalah pertolongan darinya!"

Nabi Musa as berkata: "Aku sibuk dengan kesalahanku. Aku pernah membunuh
seorang jiwa tanpa hak. Aku membunuhnya bukan dari kemahuanku sendiri.
Aku dapati dia melampaui batas terhadap seorang lelaki Islam. Aku ingin
memukulnya. Aku terperanjat kerana menyakitinya lalu menumbuk lelaki
tersebut. Ia jatuh lalu mati. Aku takut terhadap tuntutan dosaku.
Pergilah kamu berjumpa Isa as!"

Mereka pergi berjumpa nabi Isa a.s. Nabi Isa a.s. berkata: "Sesungguhnya
Allah Taala telah melaknat orang-orang Kristian.

Mereka telah mengambil aku, ibuku sebagai dua Tuhan selain Allah Taala.
Hari ini, aku malu untuk bertanya kepadaNya mengenai ibuku Mariam."
Mariam, Asiah, Khadijah dan Fatimah Az-Zahra' sedang duduk.

Ketika Mariam melihat umat Nabi Muhammad SAW dia berkata: "Ini umat Nabi
Muhammad SAW. Mereka telah sesat dari Nabi mereka." Suara Mariam, telah
didengari oleh Nabi Muhammad SAW Nabi Adam a.s. berkata kepada nabi
Muhammad SAW. "Ini umatmu, wahai Muhammad! Mereka berkeliling mencarimu
untuk meminta syafaat kepada Allah Taala."

Nabi Muhammad SAW menjerit dari atas mimbar lalu bersabda: "Marilah
kepadaku, wahai umatku! Wahai sesiapa yang beriman dan tidak melihatku.
Aku tidak pernah lari dari kamu melainkan aku sentiasa memohon kepada
Allah Taala untukmu!" Umat Nabi Muhammad SAW berkumpul di sisinya. T

erdengar suara seruan: "Wahai Adam! Ke marilah kepada Tuhanmu!" Nabi
Adam as berkata: "Wahai Muhammad! Tuhanku telah memanggilku. Moga-moga
Dia akan meminta kepadaku."

Nabi Adam as pergi menemui Allah Taala. Allah Taala berfirman kepadanya:
"Wahai Adam! Bangunlah dan hantarkan anak-anakmu ke neraka!" Nabi Adam
as bertanya: "Berapa ramai untukku kirimkan?" Allah Taala berfirman:
"Setiap seribu lelaki kamu hantarkan seorang ke syurga, 999 orang ke
neraka."

Allah Taala berfirman lagi: "Wahai Adam! Sekiranya Aku tidak melaknat
orang yang berdusta dan Aku haramkan pembohongan, nescaya Aku akan
mengasihi anakmu keseluruhannya. Akan, tetapi, Aku telah janjikan syurga
bagi orang yang mentaatiKu Neraka pula bagi orang yang menderhakaiKu Aku
tidak akan memungkiri janji Wahai Adam! Berhentilah di sisi Mizan
(timbangan).

Sesiapa yang mempunyai berat pada kebaikannya daripada dosanya walaupun
seberat biji sawi, bawalah dia untuk memasuki syurga tanpa perlu
berunding denganKu! Sesungguhnya Aku telah menjadikan bagi mereka, satu
kejahatan dengan satu dosa.

Manakala satu kebaikan dengan sepuluh pahala agar memberitahu mereka
bahawa, sesungguhnya Aku tidak akan memasukkan mereka ke dalam neraka
melainkan setiap yang kembali akan dikembalikan dengan dosa bagi orang
yang melampaui batas."

Nabi Adam as berkata: "Tuhanku! Penguasaku! Engkau lebih utama bagi
menghisab berbanding aku. Hamba itu adalah hambaMu dan Engkau Maha
Mengetahui sesuatu yang ghaib!"

Umat Muhammad SAW Diseru Meniti Sirat Allah Taala menyeru: "Wahai
Muhammad! Bawalah umatmu untuk dihisab dan lintaskan mereka di atas
Sirat yang dilebarkan. Panjangnya sejauh 500 tahun perjalanan." Malaikat
Malik berdiri di pintunya (neraka). Dia menyeru: "Wahai Muhammad!

Sesiapa yang datang dari umatmu dan bersamanya ada perlepasan dari Allah
Taala, maka dia akan terselamat. Sekiranya sebaliknya maka, dia akan
terjatuh di dalam neraka. Wahai Muhammad! Katakan kepada orang yang
diringankan agar berlari! Katakan kepada orang yang diberatkan agar
berjalan!"

Nabi Muhammad SAW bersabda kepada malaikat Malik: "Wahai Malik! Dengan
kebenaran Allah Taala ke atasmu, palingkanlah wajahmu dari umatku
sehingga mereka dapat melepasi! Jika tidak, hati mereka akan gementar
apabila melihatmu." Malaikat Malik memalingkan mukanya dari umat Nabi
Muhammad SAW. Umat Nabi Muhammad SAW telah di pecahkan kepada sepuluh
kumpulan. Nabi Muhammad SAW mendahului mereka lalu bersabda kepada
umatnya: "Ikutlah aku wahai umatku di atas Sirat ini!"

Kumpulan pertama berjaya melintasi seperti kilat yang memancar.

Kumpulan kedua melintasi seperti angin yang kencang.

Kumpulan ketiga melintasi seperti kuda yang baik.

Kumpulan yang keempat seperti burung yang pantas.

Kumpulan yang kelima berlari.

Kumpulan keenam berjalan.

Kumpulan ketujuh berdiri dan duduk kerana mereka dahaga dan penat.
Dosa-dosa terpikul di atas belakang mereka. Nabi Muhammad SAW berhenti
di atas Sirat. Setiap kali, baginda SAW melihat seorang dari umatnya
bergayut di atas Sirat, baginda SAW akan menarik tangannya dan
membangunkan dia kembali.

Kumpulan kelapan menarik muka-muka mereka dengan rantai kerana terlalu
banyak kesalahan dan dosa mereka. Bagi yang buruk, mereka akan menyeru:
"Wahai Muhammad SAW!" Nabi Muhammad SAW berkata: "Tuhan! Selamatkan
mereka! Tuhan! Selamatkan mereka"! Kumpulan ke sembilan dan ke sepuluh
tertinggal di atas Sirat.

Mereka tidak diizinkan untuk menyeberang. Dikatakan bahawa, di pintu
syurga, ada pokok yang mempunyai banyak dahan. Bilangan dahannya tidak
terkira melainkan Allah Taala sahaja yang mengetahui. Di atasnya ada
kanak-kanak yang telah mati semasa di dunia ketika umur mereka dua
bulan, kurang dan lebih sebelum mereka baligh. Apabila mereka melihat
ibu dan bapa mereka, mereka menyambutnya dan mengiringi mereka memasuki
syurga. Mereka memberikan gelas-gelas dan cerek serta tuala dari sutera.

Mereka memberi ibu dan bapa mereka minum kerana kehausan kiamat. Mereka
memasuki syurga bersama-sama. Hanya tinggal, kanak-kanak yang belum
melihat ibu dan bapa mereka.

Suara tangisan mereka semakin nyaring. Mereka berkata: "Aku mengharamkan
syurga bagi diriku sehingga aku melihat bapa dan ibuku." Kanak-kanak
yang belum melihat ibu dan bapa mereka telah berkumpul. Mereka berkata:
"Kami masih di dalam keadaan yatim di sini dan di dunia." Malaikat
berkata kepada mereka: "Bapa-bapa dan ibu-ibu kamu terlalu berat dosa
mereka. Mereka tidak diterima oleh syurga akibat dosa mereka."

Mereka terus menangis malah lebih kuat dari sebelumnya lalu berkata:
"Kami akan duduk di pintu syurga moga-moga Allah Taala mengampuninya dan
menyatukan kami dengan mereka." Demikianlah! Orang yang melakukan dosa
besar akan dikurung di tempat pembalasan yang pertama oleh mereka iaitu
Sirat. Ia dipanggil "Tempat Teropong." Kaki-kaki mereka akan tergantung
di Sirat.

Nabi Muhammad SAW melintasi Sirat bersama orang-orang yang soleh di
kalangan yang terdahulu dan orang yang taat selepasnya. Di hadapannya,
ada bendera-bendera yang berkibaran. Bendera Kepujian berada di atas
kepalanya. Apabila bendera baginda menghampiri pintu syurga, kanak-kanak
akan meninggikan tangisan mereka.

Rasulullah SAW bersabda: "Apa yang berlaku pada kanak-kanak ini?"
Malaikat menjawab: "Mereka menangis kerana berpisah dengan bapa dan ibu
mereka. "Nabi SAW bersabda: "Aku akan menyelidiki khabar mereka dan aku
akan memberi syafaat kepada mereka, Insya Allah."

Nabi Muhammad SAW memasuki syurga bersama umatnya yang berada di
belakang. Setiap kaum akan kekal didalam rumah-rumah mereka. Kita
memohon kepada Allah Taala agar memasukkan kita di dalam keutamaan ini
dan menjadikan kita sebahagian daripada mereka.





Surah Al-Ahzab, ayat 56:


إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا
Sesungguhnya Allah dan malaikatNya berselawat (memberi segala penghormatan dan kebaikan) kepada Nabi (Muhammad s.a.w); wahai orang-orang yang beriman

 berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormat.

عن أوس بن أوس رضي ٱلله عنه قال؛ قال رسول ٱلله صلى ٱلله عليه وسلم؛ إن من أفضل أيامكم يوم ٱلجمعة، فأكثروا علي من ٱلصلاة فيه، فإن صلاتكم معروضة علي. فقالوا يا رسول ٱلله، وكيف تعرض صلاتنا عليك وقد أرمت؟ قال: يقول: بليت، 

قال: إن ٱلله حرم على ٱلأرض أجساد ٱلأنبياء
رواه أبو داود وٱلنسائي ؤٱبن ماجه


SesungguhNya hari tebaik kamu adalah hari Jumaat. Maka pdaNya perBANYAKkan SELAWAT ke atas Ku, kerana selawatMu diPERLIHATkan kpd Ku.
Mrka bertanya: wahai Rasulallah, bagaiMana boleh selawat kami diperlihatkan kpdMu sedangkan Tuan telah menjadi TANAH? Baginda menjawab: sesungguhNya Allah haramKan tanah utk memakan jasad para Nabi.

Wahai Kekasih Nabi, mari berSELAWAT ke atas Baginda s.a.w.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ عَلَىٰ آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَىٰ سَيِّدِنَا

 إِبْرَاهِيمَ وَعَلَىٰ آل سَيِّدِنَا إِبْرَاهِيمَ، وَبَارِكْ عَلَىٰ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَىٰ آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَىٰ سَيِّدِنَا إِبْرَاهِيمَ وَعَلَىٰ آلِ سَيِّدِنَا إِبْرَاهِيمَ فِي الْعَالَمِينَ، إِنَّكَ حَمِيْدٌ مَجِيدٌ.

-------------------------------
يا ربي بالمصطفى، بلغ مقاصدنا
واغفرلنا ما مضى، يا واسع الكرمِ
Wahai Tuhanku demi kedudukan al-Mustafa (NabiSAW) di sisi Mu, sampaikanlah hasratHasrat hati kami.
Ampunilah apa yg telah lalu, wahai Tuhan yg maha luas kurniaNya


Zikir Setelah Solat Sunat Sebelum Fardhu Subuh pada Hari JUMAAT Kami meriwayatkan di dalam kitab Ibni Sunni dari Anas r.a. dari Nabi s.a.w Baginda bersabda:

مَنْ قَالَ صَبِيحَةَ يَوْمِ الْجُمُعَةِ قَبْلَ صَلَاةِ الْغَدَاةِ: أسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذِيْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّمُ وَأتُوبُ إلَيْهِ، ثَلاثَ مَرَّاتٍ غَفَرَ اللهُ تَعَالَى ذُنُوبَهُ وَلَوْ كَانَتْ مِثْلَ زَبَدِ الْبَحْرَ
Sesiapa yg di pagi hari Jumaat, sebelum solat Fardhu Subuh mengucapkan:

أسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذِيْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّمُ وَأتُوبُ إلَيْهِ - تيگ كالي

yang bermaksud: aku mohon ampun kepada Allah yg tiada tuhan yg patut disembah selain Dia yg maha hidup dan menghidupkan serta aku bertaubat kepadanya - 3X - maka Allah s.w.t akan mengampuni dosa dosanya walau sebanyak buih di lautan.



Dari Al-Azkar oleh AnNawawi

I have a dream

I have a dream, a song to sing
To help me cope with anything
If you see the wonder of a fairy tale
You can take the future even if you fail

.........................................................
..........................................................
When I know the time is right for me
I'll cross the stream - I have a dream


lirik lagu I have a dream kumpulan Westlife  

Hari ini sudah 5 Januari 2015.Begitu pantas masa berlalu.Pejam celik..pejam celik begitulah putaran kehidupan manusia. Lirik lagu di atas menceritakan cita-cita seseorang. Walaupun liriknya ada yang tak berapa nak kena, tapi ada yang boleh dijadikan inspirasi sikit.

Impianku pada tahun ini lebih fokus kepada 3 perkara.
1. Hal akademik
2. Hal kerjaya
3. Hal kehidupan 

Di sini aku kongsikan sedikit petua murah rezeki. Setiap kejayaan mesti melalui kepayahan dan kesulitan sebelum kita merasai kemanisan. Itu mengajar kita erti kematangan berfikir , bertindak dan menerima ketentuan Allah dengan hati yang redha. 


Ini Selawat Tafjiriyyah. Amalkan bacaan selawat ini 11 kali selepas solat fardhu 5 waktu. Moga dimurahkan rezeki. 
Selain kita kekal istiqamah menghidupkan Qiamullail dan juga solat sunat Dhuha.

Kata-kata motivasi di bawah ini penuh bermakna untuk diriku. Moga diriku sentiasa di bawah perlindungan dan rahmat Allah. Rezeki setiap orang adalah rahsia kita dan Allah. Kita tak boleh sama sekali persoalkan kenapa dia tu cepat? kenapa dia ni lambat? Soalan ni sangat sensitif padaku. Sebenarnya Allah yang lebih layak tahu bila? di mana? siapa? yang akan mendapat rezeki pada sekian..sekian masa. Kita sebagai hamba hanya berusaha dan berserah secara total kepada Allah. Hidup ini pilihan..perlu sentiasa istisyarah dan istikharah.


Dan perancangan Allah itu yang terbaik walaupun kita pun turut merancang hal-hal kehidupan yang tidak pasti yang akan kita lalui.


Satu tips yang aku pelajari daripada para xifu-xifu bisnes aku dahulu ialah kita tulis satu list impian kita dan letakkan target bila akan dicapai. Tampal di tempat yang selalu kita nampak.Contoh di board dekat meja studi kita. Biar spesifik. Itu merupakan satu self motivation yang terbaik. Bila kita berkawan , yang penting kita cari / pilih kawan yang positif bukan kawan yang menjadi kerengga kepada kita untuk mencapai kejayaan. 
Dan aku yakin dan percaya setiap ujian yang Allah uji adalah tanda kasih sayang Allah kepada kita. Kerana Allah mahukan kita merintih dan menangis kepadaNya dalam setiap kesulitan akan ditemui kemudahan di penghujungnya. 

"Doa yang baik-baik..InsyaAllah akan datang nanti yang baik-baik".

Salam Maulidur Rasul 1436 Hijrah kepada semua kaum muslimin dan muslimat. Moga ibrah keperibadian Rasulullah iaitu kekasih Allah diteladani dan dicontohi oleh kita semua. Perbanyakkan selawat ke atas nabi kerana kelak di akhirat sana kita beroleh syafaat daripada baginda.

 

Cukai GST






APA ITU GST ?
GOOD SERVICE TAX. Merupakan  cukai kepenggunaan yang dikenakan ke atas barang dan perkhidmatan di semua peringkat perniagaan. Cukai itu dibayar apabila pengguna berbelanja.GST akan menggantikan Cukai Jualan dan Cukai Perkhidmatan (CJP) yang kini dikenakan sebanyak antara 5 % hingga 10%. GST mula dilaksanakan di negara Perancis seawal tahun 1950an. Kini, lebih 160 negara telah melaksanakan GST. Di ASEAN, hanya Malaysia, Myanmar dan Brunei sahaja yang masih belum melaksanakannya.
GST dikenakan ke atas :
1.      Pembekalan barang dan perkhidmatan bercukai
2.      Dibuat oleh orang kena cukai
3.      Dalam perjalanan atau penerusan perniagaan
4.      Barang/ perkhidmatan yang diimport


JENIS BARANG / PERKHIDMATAN YANG TIDAK DIKENAKAN GST

1.      Makanan asas sepeti beras, tepung, gula dan minyak masak
2.      Pembelian dan penyewaan rumah kediaman
3.      Jual beli tanah pertanian
4.      Pendidikan
5.      Pengangkutan awam
6.      Perkhidmatan kesihatan

KENAPA GST DIPERKENALKAN?

Ia merupakan suatu sistem percukaian yang lebih baik dan lebih adil berbanding dengan CJP. Antara faedah GST adalah:

1.      Mengurangkan kos perniagaan
2.      Meningkatkan pematuhan
3.      Mengurangkan kerenah birokrasi
4.      Memberi kesaksamaan
5.      Menjadikan harga lebih berpatutan kepada pengguna
6.      Menjamin ketelusan

KADAR DAN THRESHOLD GST

Kadar GST : 6 %
Threshold GST : RM500 000
Perniagaan yang tidak mencapai nilai jualan tahunan pembekalan bercukai RM500 000 tidak perlu mendaftar di bawah GST. Namun begitu, pendaftaran secara sukarela adalah digalakkan.



CARA PENGIRAAN GST 

 


CUKAI DI MALAYSIA
Terdapat dua jenis cukai utama yang dikenakan kepada rakyat Malaysia yang pertama cukai pendapatan (income tax) dan yang kedua cukai penggunaan (consumption tax). Cukai pendapatan adalah cukai yang dikenakan keatas segala pendapatan termasuk gaji, bonus, hadiah, komisen, dividen dan sebagainya. Manakala cukai penggunaan dikenakan keatas barangan yang dibeli atau perkhidmatan yang kita gunakan. GST terletak dibawah kategori cukai penggunaan (consumption tax).

BEZA GST DAN SST?
GST adalah ‘Goods and Services Tax’ atau cukai barangan dan perkhidmatan. Selama ini kita rakyat Malaysia membayar SST iaitu ‘Sales tax and Service tax’ atau cukai jualan dan cukai perkhidmatan. SST kebiasaannya dikenakan ke atas bil telekomunikasi, internet, ASTRO, tiket wayang, tiket parking, barangan di supermarket, KFC, McD, Pizza pada kadar 6% untuk cukai perkhidmatan (service tax) dan 10% untuk cukai jualan (sales tax). Anda boleh merujuk bil atau resit setiap kali anda membuat bayaran bil telefon, ASTRO, selepas membeli belah di Tesco, Jusco, Giant dan sebagainya semuanya ada tertera jumlah dan peratusan SST yang dibayar.

PELAKSANAAN GST

Idea melaksanakan GST ini mula dibincangkan pada tahun 2007 dan pada mulanya dijadualkan untuk dilaksana pada tahun 2009 kemudiannya ditangguh atas sebab pilihanraya dan juga atas sebab kurangnya pemahaman tentang GST dikalangan rakyat Malaysia. Kemudiannya rang undang-undang GST dibaca diparlimen buat kali pertama pada tahun 2009 dan dijadualkan dibaca untuk kali kedua pada 2010 namun ia ditangguhkan juga atas sebab-sebab yang sama.
PELAKSANAAN GST DITANGGUH
GST yang dicadangkan kerajaan adalah pada kadar rata 4% untuk SETIAP barangan dan perkhidmatan WALAUBAGAIMANAPUN kerajaan akan mengecualikan GST ke atas barangan seperti makanan asas beras, gula, tepung, pengangkutan awam seperti tiket bas, komuter, LRT dan juga barangan seperti ubat-ubatan dan sebagainya. Dengan pengecualian ini kesan kenaikan harga ke atas barangan dan perkhidmatan asas adalah minima (atau tiada). Perkara ini ada dinyatakan di laman web Kastam DiRaja Malaysia tentang GST:

KEPERLUAN MELAKSANAKAN GST

GST perlu dilaksanakan untuk meluaskan kadar kenaan cukai kepada semua individu dan perniagaan di Malaysia lalu menambah pendapatan kerajaan secara tidak langsung. GST juga akan menutup kelemahan pengurusan cukai SST seperti cukai berganda, lari daripada cukai (tax evasion) dan sebagainya. Untuk pengetahuan kawan-kawan daripada jumlah penduduk (populasi) seramai 28 juta di Malaysia kurang daripada 10% membayar cukai pendapatan manakala daripada keseluruhan tenaga buruh (workforce) seramai 11 juta di Malaysia peratusan yang membayar cukai pendapatan (income tax) adalah lebih kurang 25%. Rujuk taksiran pembayar cukai bermastautin daripada perangkaan tahunan negara:


Bermakna mereka yang membayar cukai pendapatan adalah sedikit jika dibandingkan dengan mereka yang menerima manfaat daripada kerajaan seperti BR1M, BB1M dan segala bentuk jenis subsidi yang lain. GST akan menjadikan setiap lapisan masyarakat sama ada miskin, sederhana atau kaya membayar cukai untuk menyumbang kepada pendapatan kerajaan.

GST TIDAK ADIL KEPADA ORANG MISKIN?

GST nampak tidak adil kepada mereka yang berpendapatan rendah kerana mereka terpaksa membayar cukai pada kadar yang sama seperti mereka yang berpendapatan tinggi. Oleh sebab itu kerajaan disamping melaksanakan GST perlu memperkenalkan pakej atau program seperti bayaran tunai atau rebat kepada mereka yang berpendapatan rendah. Program sekarang seperti BR1M boleh dijadikan contoh tetapi pelaksanaannya perlulah teliti dan lebih sistematik agar bayaran tunai untuk menangani kos GST tidak tiris dan terdedah kepada penyelewengan (contohnya: orang yang tidak layak juga terima BR1M).
Konsep cukai penggunaan (consumption tax) seperti GST adalah semakin banyak anda membeli barang atau menggunakan perkhidmatan semakin banyak cukai yang dibayar. Bermakna anda boleh mengawal perbelanjaan anda secara berhemah dan berjimat. Mereka yang berpendapatan tinggi akan membayar cukai lebih tinggi apabila mereka berbelanja lebih berbanding mereka yang berpendapatan rendah hanya akan berbelanja mengikut kemampuan mereka. Program bantuan tunai daripada kerajaan akan mengurang kesan GST kepada mereka yang berpendapatan rendah.

KESAN GST

GST jika dilaksanakan seperti di negara lain contohnya Singapura, apabila GST dilaksanakan kadar cukai pendapatan (income tax) akan dikurangkan secara berperingkat. Ini akan memberi kesan positif kepada pembayar cukai pendapatan di mana mereka akan ada lebih pendapatan boleh guna (disposable income) untuk dibelanja atau disimpan. Walaubagaimanapun kerajaan Malaysia masih belum bercadang untuk mengurangkan kadar cukai pendapatan, mungkin ia akan dimaklumkan kemudian hari. GST juga secara tidak langsung akan menggalakkan rakyat menyimpan untuk pelaburan dan berbelanja secara berhemah dan jika perlu sahaja.
Mengenai kerisauan dikalangan kita bahawa GST akan meningkatkan harga barangan, memang ia tak dapat dinafikan yang ada sesetengah barangan akan naik harga TETAPI ada juga barangan yang akan turun harga setelah kadar GST 4% ini dilaksanakan kerana sebelum ini SST 6-10% dikenakan maka ada penguranagan kadar cukai disitu. Harga KFC, tiket wayang, bil telco akan berkurang sedikit manakala barangan yang tidak dikenakan cukai SST sebelum ini seperti barangan elektrik, komputer dan sebagainya akan meningkat sedikit. Kita perlu perbetulkan pemahaman dan salahfaham mengenai konsep GST sebelum menganggap ia semata-mata akan menaikkan harga barang.
Kerajaan juga akan membentuk jawatan kuasa yang memantau serta mengawal kadar kenaikan harga barang agar kenaikan harga barang tidak mendadak dan peniaga tidak akan mengutip untung berlebihan:


SALAH FAHAM KEBELAKANGAN INI

Kebelakangan ini tersebar tentang ‘GST’ telah dilaksanakan melalui penyebaran gambar ini:





GST yang dimaksudkan diatas adalah ‘government service tax‘ pada kadar 6% dan bukannya Goods and Services Tax pada kadar 4% yang dicadangkan. Sepatutnya Tesco Extra menulisnya sebagai SST atau Service Tax dan bukannya GST untuk mengelakkan kekeliruan seperti diatas. GST 4% akan menggantikan cukai perkhdimatan 6% ini.Cukai perkhidmatan diatas sebelum 2011 adalah pada kadar 5% kemudiannya dinaikkan kepada 6% berkuatkuasa 1 Januari 2011.

KESIMPULAN

Saya seorang individu yang pro-Pakatan Rakyat sebenarnya berkongsi kerisauan dengan kawan-kawan tentang cara kerajaan membelanjakan wang cukai yang dikutip. Lihat sahaja berbillion ringgit bocor, tiris dan dibazirkan setiap tahun seperti mana yang digambarkan didalam laporan ketua audit negara. Ini sahaja kerisauan kita bukan? GST adalah dasar yang baik tetapi bolehkah kerajaan dibawah BN membelanjakan wang kita dengan baik dan adakah rakyat akan mendapat faedah ke atas cukai yang dibayar nanti?
Didalam tempoh 5 tahun ini suka atau tidak GST tetap akan dilaksanakan. Bezanya kita sebagai rakyat perlulah memahami konsep GST itu sebelum kita membangkang membuta tuli tanpa fakta dan asas. Nak jadi pembangkang jadi pembangkang yang bijak, mahu jadi macai jadi macai yang cerdik. Harga barang naik atau mahal bukan disebabkan cukai, ia disebabkan monopoli dimana bekalan atau supply barangan dipegang oleh orang-orang tertentu sahaja. Ini yang patut kita tentang dan bangkang. Beras dan gula semuanya dipegang orang yang sama. Jadi mari sama-sama kita tolak monopoli dan favoritisme oleh kerajaan kepada tokey-tokey tertentu. Buka pasaran untuk persaingan sihat supaya akhirnya kita berada dalam situasi menang-menang. Rakyat untung, peniaga untung.
Tambahan: Sesetengah restoran atau perkhidmatan mengenakan service charge 10% yang mana kutipan ini tidak ada kena mengena dengan kerajaan. Jika GST dilaksanakan service charge ini mungkin kekal. Ada beza service charge dan service TAX.

Sumber rujukan : Kementerian Kewangan Malaysia
                             Jabatan Kastam Diraja Malaysia
                             Blogspot http://pakdi.net