ISLAM will dominate the WORLD

Kemenangan Itu Pasti
Banyak dalil-dalil syar'i menyebutkan bahwa kemenangan bagi umat Islam pasti terwujud. Baca misalnya beberapa ayat berikut:

"Sesungguhnya kami akan menolong rasul-rasul kami dan orang–orang yang beriman di dunia dan hari akhir" (Q.S.Ghâfir: 51). "Dan merupakan hak kami untuk menolong orang-orang yang beriman" (Q.S. Ar-rûm: 47). "Hai orang-orang yang beriman, jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Allah akan menolong dan meneguhkan kedudukanmu".(Q.S Muhammad: 7).

Rasulullah pun menegaskan kembali dalam sabdanya: "Tidak datang kiamat hingga kaum muslimin memerangi orang-orang Yahudi, sehingga orang Yahudi bersembunyi di belakang batu dan pohon, lalu batu dan pohon itu berkata: Hai orang muslim, ini orang Yahudi di belakangku, kemarilah bunuh dia, kecuali pohon Gharqad karena ia termasuk pohon orang Yahudi".

Adalah mustahil kita mengatakan bahwa Allah tidak konsisten dengan semua janji-janjiNya. Lantas, apa sebenarnya arti An-Nasr wa At-Tamkîn dalam Al-Quran tersebut? Sekiranya kita menghayati nash-nash kepastian kemenangan bagi umat Islam, niscaya kita akan melihat bahwa nash-nash tersebut berkisar pada dua aspek utama: Pertama, bahwa pertolongan Allah itu terikat dengan usaha kaum muslimin dalam menolong agama Allah. Kedua, memberikan kabar gembira akan datangnya kemenangan dan kekuasaan di hari mendatang.

Memang benar, berbagai jamaah bermunculan, tak ada yang membantahnya kecuali orang-orang yang sombong. Lantas, apa karena itu kita harus berputus asa, kemudian memilih 'uzlah dan meninggalkan amal fi sabilillah? Tentu saja sikap seperti ini tidak dibenarkan dengan beberapa konsideran sebagai berikut:

- Allah menyuruh kaum muslimin untuk berpegang teguh pada tali Allah dan melarang berpecah belah (Ali Imran: 103). Tentu ada faktor yang menyebabkan perselisihan dan perpecahan, maka kita harus menyingkirkan faktor tersbut. Jika faktor itu terkait fikrah, maka seyogyanya para cendekia dari setiap jamaah bisa duduk bersama untuk menyamakan dan menyatukan fikrah. Jika hal itu tidak memungkinkan, sementara perbedaan (ikhtilâf) tersebut tergolong ke dalam ijtihâd fiqhiyyah, maka hendaknya beramal dengan perkara-perkara yang disepakati, dan bersikap toleran terhadap permasalahan yang masih di perselisihkan itu. Namun jika perbedaan tersebut masuk ke dalam wilayah akidah, maka kita kembalikan kepada kitab Allah dan RasulNya.

Jika faktor penyebab perselisihan itu adalah manhaj (metodologi), maka seyogyanya para konseptor masing-masing jamaah berusaha bertemu untuk saling memahami dalam satu kordinasi (tansîq baina al-jamâ'ât). Setiap jamaah beramal pada wilayah stressing-nya tanpa harus menjatuhkan yang lain. Yang penting ada kesepakatan antara semua pihak untuk mewujudkan eksistensi politik Islam.

- Sejarah Islam telah membuktikan bahwa pernah terjadi perbedaan pandangan dalam masalah politik dan fiqh pada masa lalu antar umat Islam, namun demikian persatuan mereka tetap terjaga. Merupakan bukti terbesar bahwa tafâhum dan kejernihan hati bisa mewujudkan itu semua. Nabi pernah mempersatukan 'Aus dan Khazraj, dua kabilah besar di Madinah yang sebelumnya selalu bertikai. Sahabat Hasan bin Ali ra. rela melepaskan hak kekhilafahan kepada sahabat besar Muawiyah bin Abi Sufyan demi menghindari timbulnya fitnah perpecahan yang lebih besar, sehinga kaum muslimin di pemerintahan Bani Umayyah kembali jaya dan kokoh.

Di awal perjuangan Rasul, kita mengenal dua istilah peristiwa populer, yaitu ghazw al-Badr wa ghazw al-Uhud. Dua nama ini adalah bagian dari deretan peperangan yang mewarnai perjuangan kaum muslimin. Melalui dua medan peperangan ini, seolah Allah SWT. ingin memberikan sebuah materi kuliah exstra yang amat berharga kepada umat Muhammad akan hakikat sebuah kehidupan. Bahwa kehidupan di dunia bukan berjalan dengan sendirinya atau rekayasa umat manusia. Di balik semuanya ada Dzat Yang Maha Menentukan segala sesuatu.

Menurut analisa pakar militer termodern, seharusnya perang Badr seharusnya berakhir dengan kemenangan kaum musyrikin Mekah. Analisa ini sangat rasional, melihat jumlah, persiapan, dan persenjataan pasukan musyrikin yang jaun lebih besar. Pasukan muslimin sejak awal tidak membayangkan akan terlibat dalam peperangan dahsyat itu. namun, sutradara kehidupan dunia tetaplah Allah SWT. Dia memiliki rencana mutlak untuk makhluknya yang bernama manusia, bahkan malaikat pun tidak tahu. Pasukan muslimin mampu meraih fath dan membuat musuh harus menerima kekalahan telak, dengan menanggung korban yang tidak sedikit.

Berbeda dengan perang Uhud. Dalam perang ini pasukan muslimin sudah di ambang kemenangan besar. Namun karena satu hal prinsipil yang tidak dihiraukan oleh sebagian pasukan Islam, hingga meyebabkan mereka harus menerima kekalahan pahit.

Apa rahasia di balik peristiwa Badr dan Uhud? Dari dua peristiwa besar ini, kita sesungguhnya dapat menyerap sebuah SMS Ilahi sebagai berikut: Allah berfirman:"Inna NashraLlâhi Qarîb, Wa inna wa'daLlâhi Haq". Jaminan kemenangan yang dijanjikan oleh Allah terhadap hambanya yang shalih itu pasti. Sah saja yayasan "Bait Az-zakât" ketika membuka pendaftaran beasiswa menyertakan beberapa syarat yang harus di penuhi sebelumnya. Seperti: tidak merokok, nilai minimal jayyid dll. Begitupun dalam fiqh kemenangan, jika syarat-syarat kemenangan yang ditentukan Allah telah dipenuhi oleh umat Islam, pasti kemenangan itu akan terwujud. Wallâhu a'lam

Petikan Kolumnis

Mahasiswa Pasca Sarjana Universiti Al-Azhar, Kairo

Fakulti Usuluddin, Jurusan Hadith




Buku Bacaan :

1. Fiqh An-Nashr Wa At-Tamkîn Fi Al-Qurân Al-Karîm, Dr. Ali Muhammad Shawabi

2. Asy-syabâb Al-Muslim Fi Muwâjahati At-Tahaddiyyât, Dr. Abdullah Nasih 'Ulwan

SAAT CINTA BERTASBIH





Sambil berjalan-jalan ke shopping complex atau singgah di book store ke atau ke kedai buku-buku agama ke jangan lupa membelek buku berjudul "SAAT CINTA BERTASBIH TRIBUT UNTUK TUAN GURU". Lagipun rakan-rakan seperjuangan di UKM ada yang dah habis menjawab soalan peperiksaan.Adalah lebih molek jika masa senggang yang ada selama sebulan ini diisi dengan bacaan ilmiah yang mana anda akan mengkaji tokoh pemimpin yang tidak asing lagi di negeri Serambi Mekah ini.Tapi judul buku ini sama pulak dengan novel yang tengah meletup di pawagam baru-baru ni.Ketika Cinta Bertasbih hasil karya Novelis Muda Habiburrahman El-Shirazy.Cuma perkataan 'saat ' dan 'ketika' bezakan.Novel yang satu ni kisah lain..Buku yang saya syorkan ini kisah episod perjuangan seorang tokoh gerakan Islam di Malaysia.
Bagi yang berasal dari negeri Cik Siti Wan Kembang ni mesti sinonim dengan tokoh ini.Bagi rakan-rakan di negeri lain apa kata membeli buku ini atau hadiahkan buku ini untuk hari lahir sahabat -sahabat kita.

Serba sedikit mengenai buku ini :
Harga = RM20.00 (Sem) RM22.00 (Sab/Swk)Mukasurat = 193Penulis = Riduan Mohamad Nor, Wan Abdul Rahman Wan Abdul Latif & RossemPenerbit = Jundi Resources
Buku ini merupakan penghargaan kami kepada Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat, Menteri Besar Kelantan yang juga Mursyidul Am PAS yang kami cintai, semenjak masa muda beliau sehingga sekarang berhempas pulas berjuang untuk mewajahkan Islam yang sebenar kepada masyarakat negara ini yang telah jauh meninggalkan agama akibat penjajahan dan juga pengisian kemerdekaan oleh parti pemerintah yang tidak meletakkan Islam sebagai agama yang berdaulat dengan pakejnya yang terdiri di atas aqidah, syariah dan dakwah. Tuan Guru seorang tokoh yang tidak berhenti untuk mendidik dan mentarjih masyarakat untuk menjadi subur jiwa dengan haruman ketaqwaan. Hujan, panas, kekangan masa serta kepenatan diri tidak menjadi alasan untuk beliau berhenti mengajar dan menyantuni segenap lapisan masyarakat. Beliau telah menjadi milik masyarakat dan negara bahkan menjadi simbol kepada rakyat tertindas di negara ini.
- Penulis

Kenalilah Dia

book data
2 ratings, 4.00 average rating, 1 review
(more data...)
[x]
book data
all editions
2 ratings, 4.00 average rating, 1 review
rating
frequency
%
5

0%
4

100%
3

0%
2

0%
1

0%
edit
published
June 2009 by Anbakri Publika
details
Paperback, 175 pages
url
http://www.anbakri.com
setting
Malaysia
isbn13
9789675249143
description
Dia adalah lahar panas dari letupan gunung berapi. Bersamanya ada bahang, magma, baja dan geliga. Dia lambang ketabahan. Dia menjadi simbol bergerak sebuah perjuangan islam terkini – menentang kemungkaran dan ketidakadilan di Malaysia. Kami berpuashati untuk mengangkat sebuah cakaran seputar kemelut politik di negeri bijih timah yang sangat unik ini. Kerana ia mungkin dicetuskan oleh seekor RAKSASA di Putrajaya. Buku ini merekodkan sebuah perjalanan sejarah yang cukup mahal. Ia membawa catatan perkhabaran tentang pengkhianatan demokrasi yang cukup real oleh para elit dan pemain kuasa di Ipoh dan Putrajaya. Kami rasa cukup terpanggil untuk mendaftar nama dan setiap gerak dari tindak aksi mereka untuk simpanan dan kajian buat generasi Malaysia yang akan datang. Jiwa adalah rumah kita. Mata adalah jendela kita. Seluruh anggota menjadi pesuruhnya. Dan hati jualah yang mampu menanggapi keruh jernihnya sebuah kejadian sama ada ia adalah tuah atau tragedi. Ya Allah, jadikanlah kami di kalangan orang-orang yang tidak mudah lupa.

Episod tragedi yang tidak dapat kulupakan saat-saat rampasan kuasa secara haram dan memalukan sistem perundangan di Malaysia ini.Di ruangan yang ada ini saya syorkan kepada peminat-peminat politik tanah air untuk membaca dan menilai serta berfikir secara kreatif dan kritis apa yang tersirat dan apa yang tersurat di sebalik kemelut politik yang melanda negeri Perak Darul Ridzuan.Kalau top up boleh beli ..masakan buku ilmiah seperti ini tidak mampu dimiliki.Tepuk dada tanya diri "nak atau tak nak beli".Kalau bukan orang politik pun tolong ambil tahu juga masalah ini sebab dalam Islam politik dan agama tidak boleh dipisahkan sama sekali.Sejarah membuktikan Nabi Muhammad juga menggunakan piagam Madinah untuk menyatukan semua kabilah yang duduk di Madinah ketika itu.Politik Islam ketika itu adalah kumpulan Islam yang dipimpin oleh Rasulullah sendiri manakala kumpulan musyrikin Makkah dipimpin oleh 3 Abu.Abu Lahab,Abu Jahal dan Abu Sufian.Dengan kuasa dan kekuatan tentera muslimin akhirnya Nabi sendiri dapat menawan dan membuka Makkah (fathu Makkah)pada tahun ke-8 Hijrah.Pemimpinan yang dibawa oleh nabi ialah Qudwah Hasanah.Justeru itu fikir-fikirkan dan renung-renungkan sirah nabawiyyah ini dan kaitkan dengan peristiwa yang terjadi di Perak.Siapa yang patut dan layak bergelar pemimpin bagi rakyat PERAK..

Ku berharap semoga DUN PERAK AKAN dibubarkan selepas keputusan mahkamah tinggi yang ditangguhkan pada 5 NOv lepas.Moga proses kehakiman diadakan secara telus dan kebal supaya imej Malaysia sebagai sebuah demokrasi tidak dipersoalkan oleh negara luar.Malu ma..

ipoh mali tatak sombong..itulah kata-kata rakyat berketurunan Tiong Hua di Perak tanah kelahiranku..Perak negeri bertuah.PERAK NO 1 kita kembalikan kuasa kepada rakyat untuk memilih siapa yang layak memerintah 9 daerah di negeri ini.

Mahasiswa UKM Perlu Menilai dan Berfikir


Seperti yang sedia maklum mahasiswa yang dilahirkan di universiti perlu berfikiran bijak dan matang dalam menentukan hala tuju dan falsafah universiti seterusnya falsafah pendidikan tercapai dan terlaksana.Setiap tahun bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan, banyak pusat-pusat pengajian tinggi awam dan swasta yang bakal melahirkan ribuan graduan yang cemerlang bukan sahaja dari sudut akademik semata-mata bahkan dari sudut kepimpinan juga dinilai.Sebagai seorang mahasiswi dan juga aktivis pelajar di universiti saya sukacitanya mengajak dan mengalu-alukan kawan-kawan semua supaya bijak dan matang dalam memilih kepimpinan pelajar pada Sesi Pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar yang akan diadakan pada semester hadapan.Politik yang diutamakan adalah politik nilai bukannya politik kotor dan penuh tipu daya serta muslihat.Kita yang dianugerahkan nikmat akal berfungsi untuk berfikir dengan matang dan bijak bukannya seperti zaman keanak-anakan yang lampau.Apabila masuk ke universiti cara dan pemikiran kita mesti seiring dengan usia bukannya zaman sekolah yang hanya tahu mengikut arahan guru itu dan ini.Sekolah suasana lain berbanding IPT yang mana di sini anda perlu mengoptimumkan masa yang ada untuk mengejar cita-cita di samping tidak lupa tanggungjawab untuk meningkatkan mutu pendidikan di negara ini melalui kepimpinan mahasiswa yang dipilih serta mampu menguruskan tanggungjawab yang diamanahkan dengan penuh dedikasi dan profesional.Inilah yang digelar mahasiswa kelas pertama.Bukan sahaja pandai menjawab soalan peperiksaan di atas kertas bahkan mampu menonjolkan bakat kepimpinan yang ada dengan mewakili suara semua pelajar.Selama 10 bulan selepas pilihanraya kampus bulan januari yang lepas, anda yang bergelar mahasiswa dan mahasiswi di kampus Varsiti Kita ini boleh menilai sendiri siapa yang bekerja dan siapa yang berpeluk tubuh atau tidak ambil kisah kebajikan kawan-kawan yang bersusah payah memilihnya menjadi salah seorang berjawatan 'Majlis Perwakilan Pelajar'


Pimpinan ketua terhadap orang-orang di bawahnya
Di antaranya:
Hendaklah memulakan "kebaikan" maaruf daripada dirinya sendiri.
Tidak bersikap angkuh dan sombong. Boleh jadi ada orang-orang lain yang lebih baik daripadanya di bidang ilmu dan pimpinan.
Bersikap adil iaitu sentiasa meletakkan sesuatu di tempatnya.
Bersimpati dengan masaalah-masaalah yang dihadapi oleh orang-orang di bawah jagaannya dan menyelesaikannya dengan cara yang baik.
Dan bagi seseorang majikan hendaklah "membayar upah sebelum kering keringat pekerjanya."

Kepimpinan menjadi tauladan adalah pokok utama dalam memilih pemimpin kerana di akhrat nanti pemimpin akan di soal kepadanya tanggungjawabnya kepada anak-anak buah jagaannya..Bukan satu tugas yang mudah bergelar pemimpin.Islam menitikberatkan tanggungjawab yang berat yang bakal dipikul oleh seorang yang bergelar ketua atau pemimpin ibarat kaki kanan di syurga kaki kiri di neraka.Oleh itu nilailah dan pilihlah yang terbaik untuk masa hadapan UKM yang kita sayangi ini.

Panggilan Haji Tiba Lagi




Panggilan Haji Telah Tiba Lagi.
Memulakan Ibadat Panggilan Baitullah
Tanah Suci Mekah
Hiya Makkatul Mukarramah..

~ nasyid nyanyian Nur Asiah Jamil bertajuk Panggilan Kaabah

Kepada semua bakal jemaah haji pada tahun ini SELAMAT MENUNAIKAN IBADAH HAJI
SEMOGA MENDAPAT HAJI YANG MABRUR DI SISI ALLAH

Kepada mak dan abahku yang bakal berlepas ke tanah suci 18hb November ini anakmu sentiasa mendoakan yang terbaik untuk kedua insan yang sangat aku kasihi ini.
Kalau ada rezeki memang nak pergi haji waktu usia muda belia ni..tapi mungkin Allah beri di kesempatan yang lain.InsyaAllah..
Semoga diri ini berkesempatan menjadi tetamu Allah di lain masa.

Pendidik dan Pendakwah


"Diam!" aku meninggikan sedikit suara memberi amaran kepada murid-murid Kelas 2 Ibrahim supaya tidak bising semasa aku mahu memulakan pelajaran Sirah Nabawiyyah di kelas mereka.Kesabaranku tercabar melihat gelagat anak-anak muridku yang nakalnya boleh tahan le jugak tak kira lelaki mahupun perempuan.Sama je..Berbeza dengan zaman aku dahulu.Tiba-tiba salah seorang daripada mereka mencelah "Muallimah (guru perempuan dalam bahasa Arab) , macam mane saya nak diam ,Muallimah pun bising" katanya.Kepalaku bertanda soal..menahan geram pun ada..nak tergelak pun ada..mahu rasa nak dukung je anak murid aku yang sorang ni..
Itulah serba sedikit pengalaman yang aku timba walaupun cuma 3 hari menjadi guru ganti di sebuah sekolah rendah..tetapi pengalaman yang sedikit itu memberi pengajaran yang terpahat kukuh di ingatanku..Rindu pulak rasanya nak jumpa budak-budak comel ni..
Tugas seorang pendidik bukan semudah yang disangka walaupun pulang kerja awal berbanding orang yang bekerja di pejabat.persediaan dari sudut emosi,psikologi,kemahiran mendidik dan mengajar amat penting untuk melahirkan generasi pewaris bangsa masa hadapan.Mendidik anak bangsa tugas yang mulia..walaupun aku tak terfikir pun nak jadi cikgu walaupun aku tahu aku berminat bidang lain.Tetapi hatiku mahu mencuba sesuatu yang baru untuk diri ini belajar sesuatu yang berguna dan bermanfaat.

Firman Allah s.w.t
"Wahai Nabi,Sesungguhnya Kami mengutusmu sebagai saksi (terhadap umatmu) dan pembawa berita gembira (kpd org2) yg beriman) serta pemberi amaran (kepada orang-orang yang ingkar).Dan sebagai pendakwah (penyeru umat manusia seluruhnya) kepada agama Allah dgn taufiq yang diberinya,dan sebagai lampu yang menerangi" Surah al-Ahzab 45:46)


Nabi Muhammad selain sebagai Rasul di dalam rumah tangga sebagai Ketua keluarga ,di masjid sebagai Imam ,dalam peperangan sebagai Panglima perang.Baginda juga sebagai Murabbi atau Pendidik dalam usaha mendidik dan mengasuh ummah
Sabda Baginda s.a.w:
"Sesungguhnya aku diutus sebagai guru."

TEMA DAKWAH NABI S.A.W
Dakwah nabi MENYERU KE JALAN ALLAH,MENYEMBAH HANYA KEPADANYA DAN TIDAK KEPADA YANG LAIN.DI SAMPING MENYURUH YANG MA'RUF DAN MENCEGAH YANG MUNGKAR.

Antara faktor yang menyebabkan kejayaan besar usaha dakwah baginda dan tarbiah(pendidikan) yang dijalankan oleh Rasulullah ialah kerana prinsip perjuangan baginda yang benar dan suci,baginda membawa Islam , agama samawi terakhir yang paling lengkap
dan sempurna untuk menjadi pedoman hidup terbaik umat manusia.Sifat-sifat utama seperti SIDIQ (benar) AMANAH , TABLIQH , FATONAH (cerdik dan bijaksana).Peubahan besar itu dilakukan dalam tempoh yang amat singkat iaitu tidak lebih daripada 23 tahun.Hal ini amat mengkagumkan para pengkaji sejarah dunia.
Sebagai pendakwah dan pendidik kita mesti mencontohi sifat-sifat yang diajarkan oleh Rasul kepada kita.Selain 4 faktor yang disebutkan di atas, baginda juga mempunyai perancangan yang rapi dan halus dalam perlaksanaan dakwah yang berpanjangan.Justeru dalam menyampaikan dakwah Nabi selalu menyesuaikan diri dengan klien (mad'u) supaya pengajaran mudah diterima.
"Berbicaralah kepada manusia menurut keadaan (kecerdasan) mereka masing-masing" Riwayat Muslim
Menggalakkan Membaca
Membaca adalah sumber terpenting untuk mendapatkan ilmu secara berkesan.Nabi mengambil masa yang sedikit selama 23 tahun,sedangkan dakwah Nabi2 lain beratus-ratus tahun.Itupun kejayaannnya tidak sebesar kejayaan dakwah yang disampaikan oleh Nabi Muhammad s.a.w
Kitab suci Al-Quran ertinya Bacaan .Oleh itu kaum muslimin dan muslimat perlu rajin membacanya setiap hari.
Bersifat pemaafNabi sentiasa berlapang dada , tenang dan bersedia memberi maaf walupun baginda dikasari oleh musuh
Membalas kejahatan dengan kebaikan
"Hubungkanlah (kasih sayang) terhadap orang yang memutuskan hubungan terhadap dirimu,berbuat baiklah kepada orang yang berbuat jahat kepadamu,dan katakanlah benar sekalipun mengenai dirimu."(Riwayat ibnu al-Najjar)

Examination tips




1. Use your revision time effectively. Prepare a revision time table.

2. When is your energy level the highest. This is the time to tackle the difficult bits.

3. Do not postpone the difficult topics.

4. Attend to routine things like tidying up, at low energy times of the day.

5. Do not just read. Make notes. In fact summarizing and condensing notes focuses your mind.

6. Discuss topics, after having revised them, with your classmates.

7. Use diagrammatic representation where ever possible. You may find this easier to retain.

8. Take a 5 minutes break after every 40 minutes (Certainly after an hour!).

9. Take a longer break after every 3 hours of study.

10. Eat well.

11. Play some game when you find time. This helps you relax.

12. Do your best during the revision.

13. On the examination day, do not worry, even if you feel that you remember nothing! Give it your best shot, you will be able to recall once the questions are in front of you.

14. Answer all questions. Ensure that you plan your time well during the examination.



BE THE BEST !

Tarbiah Dan Harakiah Suatu Kesinambungan



Firman Allah SWT dalam surah As-Soff, ayat 14:

Dalam arus kebangkitan Islam abad ke- 20 , angkatan Muslimin telah bersatu cita-cita dan matlamat menggemblengkan
tenaga untuk mengembalikan Umat Islam kepada siratulmustaqim berlandaskan Al-Quran dan Sunnah. Tetapi amat
malang sekali, jalan dan cara yang berbeza untuk merealisasikannya gagal untuk mencapai matlamat hakiki harakah
Islamiah kerana menumpukan kepada aspek- aspek tertentu sahaja , contohnya: golongan tasauf,golongan salafiah dan
golongan yang berjihad dan berkerja melalui lissan dan tulisan tetapi meninggalkan jurusan yang lain.

Akhirnya mereka lupa membentuk angkatan pelopor yang beriman sebagai asas binaan daulah Islamiah dan tanzim
haraki untuk bakal pendokong dakwah yang meneruskan perjuangan hingga sampai ke matlamatnya.


Maka hiduplah mereka sebagai panglima tanpa angkatan tentera yang teratur dan tersusun , apabila mereka telah tiada
tinggalah pengikut mereka tanpa panglima dan pemimpinnya.Akibatnya ,terhentilah mereka tanpa pewaris penerus
perjuangan .


Jesteru itulah kesinambungan tarbiah dan harakiah adalah suatu kemestian berdasarkan matlamat dan cara yang sahih
demi meneruskan risalah Ilahi sebagai satu tuntutan yang wajib dilaksanakan.

TARBIYAH : Suatu uslub yang terbaik yang mampu berenteraksi bersama fitrah manusia, dikemukakan samada dalam
bentuk arahan secara langsung (perkataan) atau secara tidak langsung (qudwah). Ia bertujuan untuk mengubah
manusia kearah yang lebih baik berlandaskan manhaj dan wasilah-wasilah tertentu.


Secara umumnya tarbiyah adalah usaha yang dilakukan kearah pengabdian diri kepada Allah S.W.T secara sempurna.
Ia adalah satu proses dan aktiviti yang bertujuan untuk menghasilkan perubahan tingkah laku yang dikehendaki.


HARAKAH ISLAMIYAH : Satu tanzim Universal yang merangkumi anasir-anasir yang beramal untuk memperjuangkan
Islam dan merupakan amal jamaei' yang disusun rapi untuk menegakkan agama Allah dan membangunkan kembali
daulah Islamiyah diatas muka bumi ini.


Secara umumnya harakah adalah jamaah yang teratur mempunyai matlamat dan manhaj yang tertentu.


MATLAMAT

Tarbiyah harakiah mempunyai matlamat-matlamat asas yang tersendiri:

a)Matlamat khusus


-Melahirkan individu muslim

-Membina keluarga islam

-Membentuk masyarakat islam

-Menegakkan negara islam

-Menyatukan semula ummah islamiyah


b)Matlamat Umum antaranya :

-Mengabdikan manusia kepada Allah yang Esa
-Mempelopori kerja-kerja amal makruf nahi mungkar

CF*E .J1 'E) '.1,* DDF'3 *# E1HF ('DE91HA H*FGHF 9F 'DEFC1 H*$EFHF ('DDG

-Menyampaikan risalah Islam kepada alam seluruhnya

HC0DC ,9DF'CE 'E) H37' D*CHF 4G/'! 9DJ 'DF'3 HJCHF 'D13HD 4GJ/'


-Menghapuskan kuasa kuffar diatas muka bumi ini


HB' *DHGE -*J D' *CHF A*F) HJCHF 'D/JF CDG DDG A'F 'F*GH' A'F 'DDG (E' J9EDHF (5J1

Ini adalah matlamat asas kepada tarbiyah harakiyah. Disana terdapat banyak lagi matlamat lain dalam tarbiah islamiyah
mengikut pendekatan dan wasilah yang dibawa.

SEDARLAH WAHAI INSAN..


TSUNAMI
T - TUHAN
S - SUDAH
U - UJI
N - NAMUN
A - ADA
M - MANUSIA
I - INGKAR


Daripada Huzaifah bin Asid Al-Ghifari ra. berkata:
“Datang kepada kami Rasulullah saw. Dan kami pada waktu itu sedang berbincang-bincang. Lalu beliau bersabda: “Apa yang kamu perbincangkan?”. Kami menjawab: “Kami sedang berbincang tentang hari kiamat”.

Lalu Nabi saw. bersabda:
“Tidak akan terjadi hari qiamat sehingga kamu melihat sebelumnya sepuluh macam tanda-tandanya”. Kemudian beliau menyebutkannya: “Asap, Dajjal, binatang, terbit matahari dari tempat tenggelamnya, turunnya Isa bin Maryam a.s, Ya’juj dan Ma’juj, tiga kali gempa bumi, sekali di timur, sekali di barat dan yang ketiga di Semenanjung Arab yang akhir sekali adalah api yang keluar dari arah negeri Yaman yang akan menghalau manusia kepada Padang Mahsyar mereka”.
Hadis Riwayat Muslim

Saya permudahkan tentang 10 tanda-tanda kiamat besar ini.
1. Asap yang akan keluar dan mengakibatkan penyakit seperti selesema di kalangan orang-orang yang beriman dan akan mematikan semua orang kafir.

2. Dajjal yang akan membawa fitnah besar yang akan meragut keimanan, hinggakan ramai orang yang akan terpedaya dengan seruannya.

3. Dabbah-Binatang besar yang keluar berhampiran Bukit Shafa di Mekah yang akan bercakap bahawa manusia tidak beriman lagi kepada Allah swt.

4. Matahari akan terbit dari tempat tenggelamnya. Pada saat itu Allah swt. tidak lagi menerima iman orang kafir dan tidak menerima taubat daripada orang yang berdosa.

5. Turunnya kembali Nabi Isa a.s. Beliau akan mendukung pemerintahan Imam Mahdi yang berdaulat pada masa itu dan beliau akan mematahkan segala salib yang dibuat oleb orang-orang Kristian dan beliau juga yang akan membunuh Dajjal.

6. Keluarnya bangsa Ya’juj dan Ma’juj yang akan membuat kerosakan dipermukaan bumi ini, iaitu apabila mereka berjaya menghancurkan dinding yang dibuat dari besi bercampur tembaga yang telah didirikan oleh Zul Qarnain bersama dengan pembantu-pembantunya pada zaman dahulu. (Sudah lama mereka bebas, sila rujuk artikel saya berkenaan kajian Ulama Imran N. Hosein)

7. Gempa bumi di Timur.
8. Gempa bumi di Barat.
9. Gempa bumi di Semenanjung Arab.

10. Api besar yang akan keluar dari Yaman.



Ayuh kita mulakan pengembaraan minda kita dengan kejadian semasa yang berlaku. Tsunami di Samoa dan gempa bumi di Indonesia baru-baru ini. Allah telah berfirman:

Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda (kekuasaan) Kami di segenap ufuk dan pada diri mereka sendiri, sehingga jelaslah bagi mereka bahwa al-Quran itu benar. Dan apakah Tuhanmu tidak cukup (bagi kamu) bahwa sesungguhnya Dia menyaksikan segala sesuatu.
( Fussilat 41: 53)

Kunjungan Imam Masjid Al-Aqsa ke Perak





Syeikh Mahmud Siyam (Bekas Imam Masjid Al Aqsa) dan sekarang reaktor Universiti Islam Palestin telah berkunjung ke Perak baru-baru ini. Kunjungannya adalah dalam rangka menagih simpati umat Islam Perak dan Malaysia umumnya bagi membantu perjuangan rakyat di Palestin menentang regim ganas yahudi laknatullah. Saban Ramadhan beliau akan menjelajah bumi Indonesia dan Malaysia bagi tujuan tersebut.

Menurutnya Yahudi cukup gentar dan takut dengan intifadhah rakyat Palestin yang dipimpin oleh gerakan HAMAS,Yahudi tidak kuat sebenarnya, hanya kerana di belakang mereka Amerika yang menjadi sekutunya yang paling akrab menjadikan Yahudi bebas melakukan kezaliman. Malangnya pula rakyat Palestin tidak bersatu sepenuhnya menentang Israel.

Beliau juga mahu umat Islam memboikot semua produk Yahudi dan Amerika supaya memberi kesan yang berat ke atas ekonomi Israel, beliu menyeru umat Islam meneruskan pemboikotan semua barangan keluaran Amerika dan Yahudi.

Semasa kunjungannya di Perak, beliau telah diberi penghormatan mengimami Solat Tarawikh di Masjid Negeri, dan menyampaikan ceramah Perdana di Dewan Bandararaya Ipoh dengan dihadiri lebih 1000 orang. Hampir 50 ribu ringgit berjaya dipungut pada malam itu untuk disumbangkan kepada perjuangan rakyat Palestin.

Membangun Bersama Islam

Bukti Kami Bukan Penderhaka


Kami Bukan Penderhaka.Sempena bulan Ramadhan yang lalu Istana Iskandariah Kuala Kangsar meraikan majlis Iftar bersama Tuanku Raja Muda Perak Raja Dr Nazrin Shah ibni Sultan Azlan Shah dengan Pemuda-Pemuda PAS Perak.

Ini membuktikan Raja Muda tidak melabelkan Ir Nizar Jamaluddin dan kerajaan Pakatan Rakyat dahulu sebagai penderhaka..cuma Kudeta Zambry n B End sahaja yang melabelkan itu dan ini..

Sama-sama kita saksikan episod seterusnya rancangan mereka menfitnah kerajaan Pakatan Rakyat di Perak..

Sampai bila mereka berkuasa..tetapi ingat Allah YG MAHA PERKASA lebih daripada segalanya

Mungkin Allah uji Pas n PR di Perak kali ini supaya mantapkan dulu hal tarbiyyah kemudian barulah disusuli dgn siasah..

Dulu orang tak kenal siapa Nizar..Sekarang 1 Malaysia tahu beliau ni siapa di mata para pejuang keadilan..

Semoga lebih ramai lagi professional muslim seperti YB Nizar muncul di Perak dan Negeri-Negeri yang lain..

Renungan di Idulfitri 1 Syawal 1430Hijrah




“Dan berikanlah kepada kerabat-kerabatmu, dan orang miskin serta orang musafir akan hak masing-masing Dan janganlah engkau membelanjakan hartamu dengan boros yang melampau-lampau. Sesungguhnya orang-orang yang boros itu saudara-saudara syaitan, sedang syaitan itu pola adalah mahkluk yang sangat kufur kepada Tuhannya.”

Sebenarnya kita menyambut Hari Raya Aidil Fitri adalah bertujuan untuk meraikan kejayaan kita yang telah berjaya menjalani ibadah puas sepanjang bulan Ramadan dengan penuh keimanan dan keikhlasan. Dalam hal ini Islam menggariskan panduan tentang cara bagaimana kita merayakan hari raya agar semua yang kita lakukan menjadi ibadah. Contohnya, dalam kita menyambut malam hari raya, kita disunatkan menghidupkannya dengan memuji kebesaran Allah melaungkan kalimah-kalimah takbir, tahmid, bersolat tasbih, berdoa, berzikir dan sebagainya. Kerana itu, janganlah kita merayakan malam hari raya tersebut dengan melakukan perkara-perkara yang merugikan kita lebih-lebih lagi yang boleh mendatangkan bahaya, kemudaratan, menganggu ketenteraman orang ramai seperti membakar mercun, berlumba di jalan raya dan sebagainya. Dan elakkan daripada membuat persiapan di saat-saat akhir sehingga larut malam yang boleh menjejaskan peluang untuk kita bersembahyang sunat hari raya.

Perlulah diketahui bahawa ada beberapa amalan sunat yang perlu dilakukan pada pagi hari raya seperti disunatkan mandi dengan niat kerana kedatangan Aidil Fitri dan bukannya mandi semata-mata hanya untuk membersihkan diri. Disamping itu kita disunatkan memakai bau-bauan yang harum, memakai pakaian yang baru kerana hari raya merupakan hari untuk berhias-hias. Manakala perkara yang paling penting dan utama daripada perkara-perkara sunat yang lain dalam kita menyambut hari raya ialah menunaikan sembahyang sunat hari raya sebagaimana Hadis Rasulullah SAW:

Maksudnya: “Dari al-Barra’ katanya Rasulullah SAW keluar pada hari raya Aidil Adha ke kubur Baki’ lalu Baginda solat sunat dua rakaat, kemudian Baginda mengadap ke arah kami dan bersabda: sesungguhnya yang terawal sekali kita mulakan pada hari ini (hari raya) ialah sembahyang.”

(Riwayat al-Bukhari)


Seterusnya kepada yang ingin pulang menyambut hari raya di kampung halaman bersama keluarga dan sanak saudara, utamakan keselamatan ketika memandu, jangan memandu mengikut perasaan, memandulah dengan mengikut peraturan dan undang-undang, memastikan kenderaan dalam keadaan baik, janganlah kita cuai serta memandu dengan melebihi had laju yang dibenarkan kerana ia boleh mengundang kecelakaan dan membunuh. Sayangilah nyawa keluarga dan para pengguna jalan raya yang lain. Marilah kita berusaha untuk mengelakkan kemalangan dengan memandu secara berhemah, berdisiplin dan bertimbang rasa. Di samping sentiasa berdoa dan bertawakal kepada Allah memohan keselamatan dan keberkatan di sepanjang perjalanan kita.

Kita doakan semoga kita diberi keberkatan dan keampunan serta dipanjangkan umur bertemu dengan Ramadan akan datang.

Akhirul kalam "SALAM IDULFFITRI MINAL AIDIL WAL FAIZIN"

Iftar jama'ie FTSM ..Jemput Hadir Semua




PADA TARIKH 14 SEPTEMBER BERSAMAAN 24 Ramadhan 1430 Hijrah akan diadakan Iftar Jama'ie di Fakulti Teknologi dan Sains Maklumat.Semua kawan-kawan yang Muslim mahupun non-Muslim dijemput hadir beramai-ramai untuk berbuka puasa beramai-ramai.Semoga dengan program yang dianjurkan oleh adik-adik PERTAMA SESI 2009/2010 ini bakal menarik minat orang buka Islam untuk mendekati agama Islam melalui ikatan silaturrahim seperti ini.Pesanan buat diriku dan kawan-kawan semua rebutlah pahala yang berlipat ganda pada 10 malam yang terakhir di bulan Ramadhan..

Firman Allah di dalam Surah Al-Qadr:
Kami telah turunkan Al-Quran pada malam Al-Qadr,Tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu?Malam kemuliaan itu lebih baik dari 1000 bulan.Pada malam itu turun malaikat dan roh Jibril dengan izin Tuhanuntuk mengatur semua urusan.Sejahteralah malam itu sampai terbit fajar.


Oleh itu marilah kita bersama-sama merebut ganjaran pahala yang Allah kurniakan ini.Bulan ramadahan adalah bulan tarbiyyah untuk kita muhasabah diri di atas kealpaan kita sebelum ini.Semoga madrasah tarbiyyah di bulan yang mulia ini akan memimpin kita ke arah manusia yang lebih baik lagi.

Sebutir bintang yang telah pergi selamanya..



Masih terdengar di corong radio IKIM.fm suaranya mengalunkan zikir munajat..nasyid..dan untuk hari raya kali ini aku merindui takbir raya yang selalu dialunkan di stesen-stesen TV.Itulah suara merdu bagai puluh perindu Almarhum Us Asri Ibrahim.Pemergianmu sukar untuk dilupakan ibarat sebutir bintang di persada pentas dakwah dlm nasyid yang amat sukar dicari ganti.Moga Rohmu tenang damai di sisi Allah dan dirimu ditempatkan di kalangan orang-orang yang soleh dan beriman..Hari ini aku terjumpa nasyid ini di grapes nasyid..Aku mengimbau semula waktu zaman kecil-kecil dahulu..Lagu ini pernah aku dengar..TUHAN MEMANGGIL AKU-NYANYIAN NADAMURNI AL-ARQAM.

Mari sertai warga UKM!

Tokoh Kemerdekaan Yang Patut Kita Tahu



ESOK TANGGAL 31 0GOS 2009 SEMUA RAKYAT MALAYSIA AKAN MENYAMBUT HARI KEBANGSAAN KALI KE- 52.Saya teringat nama-nama tokoh pejuang tanah air yang sebenarnya merekalah layak dikatakan HERO MALAYA.Disebabkan mereka lah kita mengecapi nikmat MERDEKA itu sendiri.Selalu nama-nama gah seperti TUNKU ABDUL RAHMAN PUTRA AL-HAJ akan disebut sebut pelusuk Malaysia bahawa beliaulah BAPA KEMERDEKAAN.

Di sini sejarah yang tidak dicatatkan dan difaktakan dengan sempurna perlu diketahui oleh generasi muda hari ini.Selama kemerdekaan kali ke-52 anda perlu tahu dan kenal SIAPA DR BURHANUDDIN AL-HELMY.Disebabkan idea fikiran beliau yang pandai dalam berpolitik dan memperjuangkan kebebasan MALAYA menuntut kemerdekaan selepas Indonesia Merdeka telah menyebabkan pihak British (penjajah) berasa tidak selesa.Tokoh ini tidak mendapat tempat yang sepatutnya dalam buku dan catatan sejarah kerana beliau mahu mendaulatkan ISLAM yang sebenarnya di MALAYSIA pada tahun 50-an yang lampau.Begitulah perjalanan tokoh pejuang Islam.DIRInya melalui saat-saat yang getir walaupun menanggung sakit..tetapi perjuangan Islam tetap diteruskan.Moga Rohmu ditempatkan dikalangan orang-orang yang mendapat maqam yang tinggi di sisi Allah.Kalau tidak kerana kebijaksanaan Dr Burhanuddin Al-Helmy ini kita tidak merdeka di tanah air sendiri..
BIODATA TOKOH DALAM KENANGAN:

Latar Belakang
Amir Burhanuddin bin Ungku Muhammad Nor dilahirkan pada 28 Ogos 1911 di Changkat Tualang, Perak.
Burhanuddin Al-Helmy mendapat pendidikan awal di kelas Al-Quran dan agama dan sekolah Melayu. Dia dihantar ke Sekolah Agama Sungai Jambu, Sumatra Barat pada tahun 1924 hingga 1926.
Pada tahun 1926, Burhanuddin Al-Helmy meneruskan pelajarannya di Pondok Pulau Pisang, Jitra, Kedah. Seterusnya dari situ ke Madrasah Al-Masyhur Al-Islamiah, Pulau Pinang hingga tamat kelas senawi pada tahun 1934.
Burhanuddin Al-Helmy telah mendapat biasiswa seorang hartawan India muslim dari Pulau Pinang untuk melanjutkan pelajarannya di Universiti Aligarh. Di universiti tersebut Burhanuddin Al-Helmy mengambil bidang sastera dan falsafah.
Beliau dianugerahkan PhD daripada Universiti Aligarh, India.
Sekembalinya dari pelajarannya di India dan pengembaraannya ke Palestin dan Turki, Burhanuddin Al-Helmy kembali bertugas sebagai guru bahasa Arab di Sekolah Arab Al-Juned Singapura.
Ketika di Singapura, Burhanuddin Al-Helmy belajar ilmu perubatan homeopati daripada Dr. Rajah dan beliau telah berjaya mendapat ijazah daripada Ismailiyah Medical College, Hyderabad, India.
Dengan kelayakan ini, Burhanuddin Al-Helmy telah membuka sebuah klinik di Johor Bahru dan sebuah lagi klinik di Jalan Picitan, Singapura.
Seorang Aktivis Dakwah dan Politik
Pembabitan awal Burhanuddin Al-Helmy:
· Penerbit majalah Taman Bahagia, Singapura
· Penyunting majalah Kehidupan Dunia Akhirat, Singapura
· Ahli Persatuan Jama’atul Islamiah
· Ahli Kesatuan Melayu Muda (KMM), 1939
· Penasihat Adat Istiadat dan Kebudayaan Melayu semasa pendudukan Jepun
· Pemimpin Kesatuan Rakyat Indonesia Semenanjung (KRIS), 1945
· Ketua Umum Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM), 1945
· Pengerusi PUTERA-AMCJA, 1947
· Ahli Jawatankuasa Perhubungan Bangsa-bangsa Asia, 1947
· Ahli pengasas PEPERMAS, 1947
· Ahli pengasas MATA, 1947
· Ahli pengasas Hizbul Muslimin, 1948
· Wakil Malaya di Persidangan Afro-Asia Bandung, 1955
· Jurucakap Barisan Kebangsaan Melayu, 1955
· Melancarkan penubuhan Parti Rakyat Malaya, 1955
Pengaruh Awal Pemikiran
Semasa belajar di Jambu, Sumatera Barat (1924-1926), Burhanuddin Al-Helmy berada di bawah asuhan Haji Nuruddin, anggota Sarekat islam Indonesia. Di samping itu guru-guru yang mengajar dan mendidik beliau di sana terdiri di kalangan aliran Kaum Muda.
Semasa di Madrasah Al-Masyhur Al-Islamiah, Kepala Batas, Burhanuddin Al-Helmy juga terdedah dengan pemikiran Kaum Muda. Aliran inilah yang telah menyalakan semangat anti-penjajah dan pro-kemerdekaan dalam diri beliau.
Semasa belajar di India pula pada tahun 1928, Burhanuddin Al-Helmy mengikuti pergerakan Mahatma Gandhi serta berkenalan dengan Mohd Ali Jinnah dan Pandit Nehru dan pemimpin-pemimpin kemerdekaan India yang lain.
Selepas tamat pelajarannya di Universiti Aligarh, India Burhanuddin Al-Helmy telah mengembara ke Palestin dan Turki. Beliau mengikuti perkembangan umat Islam di sana.
Ketika di Singapura, Burhanuddin Al-Helmy telah bergiat cergas dalam pergerakan-pergerakan Islam di pulau tersebut. Beliau menerbitkan majalah Taman Bahagia yang bercorak anti-British yang akibatnya dia ditahan oleh pihak British di sana.
Selepas itu, Burhanuddin Al-Helmy terus bergiat pula dengan persatuan Jama’atul Islamiah dan menjadi penyunting majalah Kehidupan Dunia Akhirat.
Ditahan dan Merengkok dalam Penjara
Selepas tamat pelajarannya di India, Burhanuddin Al-Helmy mengembara ke Palestin dan Turki. Semasa di Turki belaiu ditahan kerana terlibat dalam gerakan anti-British di sana.
Ketika di Singapura pada pertengahan 1930an, Burhanuddin Al-Helmy telah menerbitkan majalah Taman Bahagia yang bercorak anti-British. Satu jam selepas edisi pertama majalah ini diterbitkan, beliau ditahan oleh pihak British. Beliau dipenjarakan selama enam bulan.
Terdapat juga catatan yang menyatakan beliau dibebaskan selepas membayar wang ikat jamin sebanyak $1,000.
Pada tahun 1950, Burhanuddin Al-Helmy telah ditahan oleh British akibat Peristiwa Natrah. Dia dituduh terlibat dalam demonstrasi menentang keputusan Mahkamah Tinggi Singapura yang membenarkan Natrah (Maria Hertogh) dipulangkan kepada keluarga asalnya di Belanda.
Dia telah dipenjara selama satu tahun. Namun, terdapat juga catatan yang menyatakan beliau dipenjarakan selama tiga tahun di Singapura ekoran peristiwa tersebut, iaitu dari dari tahun 1950 hingga 1952.
Terdapat catatan yang peristiwa Natrah itu hanya sebagai alasan bagi pihak British menahan Burhanuddin Al-Helmy.
Sebenarnya Burhanuddin Al-Helmy ditahan oleh British kerana semasa Darurat pada 1948, beliau menyeru secara terbuka orang Melayu jangan menyerang kaum gerila Cina yang berjuang melawan British di dalam hutan.
Peristiwa Natrah hanya dijadikan alasan oleh pihak British. British tidak boleh menahan Burhanuddin Al-Helmy yang bergiat masa itu di Singapura kerana pulau tersebut tidak tertakluk kepada undang-undang Darurat yang hanya dikuatkuasakan di Semenanjung Tanah Melayu.
Burhanuddin Al-Helmy menentang penubuhan Malaysia pada tahun 1963. Ini menyebabkan dia ditahan di bawah ISA pada bulan Januari 1965 kerana dituduh terlibat dalam kerajaan buangan di Riau, Indonesia.
Burhanuddin bin Al-Helmy jatuh uzur semasa dalam tahanan. Pada bulan Mac 1966, beliau dibebaskan bersyarat dan dikenakan sekatan kawasan. Di antara syaratnya adalah beliau tidak dibenarkan melibatkan diri dalam politik. Syarat tersebut ditarik balik hanya pada 22 September 1969.
Tokoh Perjuang Kemerdekaan
Dr. Burhanuddin Al-Helmy adalah antara tokoh ulung perjuangan kemerdekaan.
Beliau bergiat cergas dalam KMM dengan tujuan menentang penjajahan British.
Semasa pendudukan Jepun, Burhanuddin Al-Helmy dan beberapa orang rakannya mengambil strategi licik. Ini diungkapnya sebagai:
”Maka ahli-ahli kebangsaan Melayu kiri telah mengambil langkah Musa dalam istana Firaun. Ada yang tinggal di dalam, ada yang tinggal di luar mengambil bahagian di hutan di ruimba jadi anti-fascist ada yang menjalankan gerakan rayap – semut api – harimau dan sebagainya”
Dengan sokongan pihak Jepun, beliau bersama-sama Ibrahim Yaacob memimpin KRIS membuat persetujuan dengan Seokarno dan Mohd Hatta di Taiping untuk mengisytiharkan kemerdekaan serentak di Tanah Melayu dan Indonesia pada 17 Ogos 1945.
Tetapi Jepun menyerah kalah pada 14 Ogos 1945.
Seokarno meneruskan rancangannya mengisytiharkan Indonesia merdeka dari Belanda pada 17 Ogos 1945.
Dr. Burhanuddin Al-Helmy tidak dapat berbuat demikian memandangkan perkembangan yang amat berbeza di Tanah Melayu ketika itu.
Selepas Jepun berundur, PKMM ditubuhkan sebagai satu kesinambungan daripada KMM. Dr. Burhanuddin Al-Helmy menjadi Ketua Umum PKMM yang pertama.
Semasa diadakan kongres PKMM ke-2 di Melaka pada Disember 1946, Dr. Burhanuddin Al-Helmy telah disambut hebat oleh pelbagai lapisan kaum di sana. Dalam ucapan tersebutlah Burhanuddin Al-Helmy melafazkan pantun pusakanya yang terkenal:
Di atas robohan Kota Melaka;
Kita Dirikan Jiwa Merdeka;
Bersatu padulah segenap baka;
Membela hak keadilan pusaka.
Pembabitan Burhanuddin Al-Helmy dalam PUTERA, PEPERMAS, MATA dan Hizbul Muslimin sepanjang tahun 1947-1948 adalah juga dengan tumpuan menyemarakkan perjuang mencapai kemerdekaan Tanah Melayu.
Di antara kemuncak perjuangannya menuntut kemerdekaan adalah apabila Burhanuddin Al-Helmy sebagai pengerusinya telah menerajui Sepuluh Dasar PUTERA-AMCJA beserta bendera merah putih duabelas bintang kuning sebagai melambangkan Malaya Merdeka.
Pembabitannya melancarkan Parti Rakyat Malaya sebaik sahaja Ahmad Boestamam dibebaskan dari penjara pada tahun 1955 juga adalah dalam konteks menuntut kemerdekaan Tanah Melayu.
Pada masa itu politik kiri adalah bermaksud anti-British. Mereka yang mengambil sikap no-cooperation terhadap penjajah British di anggap sebagai ”kiri”. Sedangkan mereka yang bersikap cooperation seperti UMNO, dianggap ”kanan”.
Menyertai dan Memimpin PAS

Ketika PAS ditubuhkan pada bulan Ogos 1951, Dr. Burhanuddin Al-Helmy masih dalam tahanan penjara di Singapura.

Apabila Yang Dipertua Agung Pas yang pertama, Ustaz Ahmad Fuad melepaskan jawatannya pada tahun 1953 tugas memimpin PAS diambilalih oleh Dr. Hj Abbas Alias.
PAS di bawah kepimpinan Dr. Abbas tidak begitu lama, iaitu hanya selama 3 tahun 2 bulan sahaja. Ini adalah disebabkan Dr. Abbas tidak dapat bergerak aktif kerana masih terikat dengan jawatannya di dalam perkhidmatan kerajaan, iaitu sebagai seorang pegawai perubatan.
Angkatan muda dalam PAS pada masa itu yang antaranya terdiri daripada Ustaz Othman Abdullah, Ustaz Hasan Adli, Ustaz Abdul Wahab Noor dan Mohd Asri Muda telah mengadakan mesyuarat tidak rasmi berhubung dengan jawatan utama PAS.
Mereka bersepakat bahawa tidak ada orang yang lebih tepat memimpin PAS pada masa itu selain daripada Dr. Burhanuddin Al-Helmy.
Ketika itu, Dr. Burhanuddin Al-Helmy hanya bergiat cergas mempromosi Parti Rakyat Malaya di seluruh Tanah Melayu. Ini bermakna, Dr. Burhanuddin Al-Helmy tidak ada sebarang jawatan dalam mana-mana parti politik.
Pada bulan Disember 1956 satu perwakilan yang terdiri daripada Ustaz Abdul Wahab Noor dan Ustaz Baharuddin Latiff telah diutus bertemu Dr. Burhanuddin Al-Helmy. Beliau bersetuju untuk menyertai PAS.
Terdapat juga catatan yang menyatakan bahawa tugas ini dilaksanakan oleh Pesuruhjaya PAS Johor, Hj Said Abdul Hadi yang diamanahkan oleh Ustaz Hasan Adli untuk mendapatkan persetujaun bertulis daripada Dr. Burhanuddin Al-Helmy dan meminta beliau mengisi borang PAS.
Walau bagaimanapun, sebelum itu pun memang sudah terdapat persetujuan tidak rasmi di kalangan mereka bertiga agar Ahmad Boestamam menerajui Parti Rakyat Malaya, Ishaj Haji Muhammad (Pak Sako) menerajui Parti Buruh dan Burhanuddin bin Al-Helmy menerajui PAS. Jadi pelawaan daripada pemimpin-pemimpin PAS kepada Burhanuddin Al-Helmy adalah tepat pada masanya.
Demokrasi dalam PAS
Setahun sebelum Dr. Burhanuddin Al-Helmy menyertai PAS, beberapa orang pemuda juga telah pergi ke Kuala Kangsar untuk bertemu dengan Prof Zulkifli Muhammad. Tujuan mereka adalah untuk mempelawanya menyertai PAS.
Prof Zulkifli Muhammad menjadi calon PAS dalam pilihanraya 1955.
Dalam Muktamar PAS ke-5 pada 25 Disember 1956, terdapat dua pencalonan bagi jawatan Yang Dipertu Agung, iaitu Dr. Burhanuddin Al-Helmy dan Prof. Zulkifli Muhammad.
Daripada kawasan-kawasan Prof Zulkifli Muhammad mendapat pencalonan yang lebih banyak daripada Dr. Burhanuddin Al-Helmy.
Keadaan ini adalah disebabkan terdapat ahli-ahli PAS pada masa itu yang bimbang dengan latarbelakang politik Dr. Burhanuddin Al-Helmy sebelum menyertai PAS.
Sebahagian ahli PAS lebih selesa jika PAS dipimpin oleh Prof Zulkifli Muhammad memandangkan beliau seorang tokoh muda yang sangat karismatik dan pernah belajar agama di Mesir.
Dalam pemilihan jawatan tertinggi PAS dalam Muktamar ke-5 itu, Dr. Burhanuddin Al-Helmy telah berjaya menewaskan pencabarnya, iaitu Prof Zulkifli Muhammad.
Pertandingan bagi jawatan tertinggi parti di antara kedua tokoh besar ini menunjukkan kematangan ahli-ahli serta amalan dan suasana demokrasi dalam PAS sejak awal-awal penubuhannya.
Muktamar seterusnya memilih Prof Zulkifli Muhammad menjadi Timbalan Yang Dipertua Agung PAS. Gabungan mereka berdua inilah yang terus memantapkan PAS. Selepas diberikan amanah memimpin PAS, Dr. Burhanuddin Al-Helmy menunjukkan betapa gigihnya beliau melaksanakan tugas tersebut.
Pimpinan Dr. Burhanuddin Al-Helmy dalam PAS adalah yang paling lama jika dibandingkan dengan tempoh beliau berada dalam mana-mana parti terdahulu yang disertanya. Malah hayatnya ditutup dalam PAS. Bahkan pada zamannya juga PAS berkembang dengan luasnya.
Tugas memimpin PAS dilaksanakan oleh Dr. Burhanuddin Al-Helmy walaupun sebahagian dari tempoh ini dilaluinya semasa menjalani penahanan dan sekatan tanpa bicara di bawah ISA.
Seorang Demokrat Berperlembagaan
Selaras dengan dasar PAS mengambil bahagian dalam pilihanraya untuk mendapatkan suara rakyat bagi mengukuhkan perjuangan Islam, Dr. Burhanuddin Al-Helmy telah menjadi calon PAS dalam pilihanraya 1959. Beliau menang dan menjadi wakil rakyat Pas bagi kerusi Parlimen Besut, Terengganu.
Pada masa itu sistem pilihanraya Dewan Undangan Negeri dijalankan mengikut negeri ke negeri. Negeri paling akhir selepas Terengganu adalah Kelantan.
Dengan sistem seperti ini, Dr. Burhanuddin Al-Helmy dan pimpinan PAS telah menyusun tenaga kerja jentera PAS dipindahkan dari satu negeri ke satu negeri.
Di Dewan Undangan Negeri Terengganu, PAS menang 13 daripada 24 kerusi dan berjaya membentuk kerajaan negeri di Terengganu.
Manakala di peringkat Parlimen pula, calon-calon PAS menang empat kerusi, iaitu Ustaz Hasan Adli di Kuala Terengganu Utara, Khadijah Sidek di Dungun, Harun Pilus di Terengganu Tengah dan Dr. Burhanuddin Al-Helmy di Besut.
Dengan kemenangan ini, PAS di bawah pimpinan Dr. Burhanuddin Al-Helmy menggunakan kempen ”Kalau di Terengganu PAS boleh menang, kenapa Kelantan tidak?”
Ternyata taktik ini berkesan sekali sehingga PAS memenangi 28 daripada 30 kerusi Dewan Undangan Negeri dan berjaya membentuk kerajaan di Kelantan.
PAS juga memenangi sembilan daripada sepuluh kerusi Parlimen di Kelantan.
Dalam konteks yang lebih luas, Dr. Burhanuddin Al-Helmy juga telah mempertahankan amalan demokrasi di atas dasar Perlembagaan yang sedia ada. Di atas sebab itu beliau menentang penubuhan Malaysia. Baginya, penubuhan Malaysia adalah bertentangan dengan konsep Persekutuan yang memberi ruang yang luas bagi pembangunan setiap negeri di bawahnya.
Menurutnya, dengan wujudnya Malaysia, maka ”mahu tidak mahu Kelantan menjadi satu bahagian di bawah kekuasaan Malaysia”. Dr. Burhanuddin Al-Helmy mahu kerajaan Pusat bersikap lebih demokratik dengan merundingkan penubuhan Malaysia dengan kerajaan negeri terlebih dahulu.
Di bawah pimpinannya, kerajaan PAS Kelantan telah mengheret isu Malaysia ke mahkamah bagi mendapatkan injuksi penanguhan pembentukan Malaysia.
Ternyata pendekatan dan ketokohan Dr. Burhanuddin Al-Helmy serta pemimpin-pemimpin PAS yang lain pada masa itu amat diterima rakyat, khasnya di kalangan kaum Melayu.
Kejayaan PAS dalam pilihanraya 1959 juga membuktikan PAS adalah sebuah parti politik dan gerakan Islam yang bersedia memanfaatkan saluran sistem demokrasi yang bersesuaian dengan Islam bagi tujuan memajukan Islam, rakyat dan negara.
Di atas kejayaan ini, kerajaan Perikatan menggunakan taktik kotor untuk menghalang kemaraan PAS di bawah pimpinan Dr. Burhanuddin Al-Helmy. Satu langkah licik telah digunakan untuk menghalang Dr. Burhanuddin Al-Helmy daripada mempertahankan kerusi Parlimen Besut.
Dalam pilihanraya 1964, Suruhanjaya Pilihanraya telah mengisytiharkan Dr. Burhanuddin Al-Helmy tidak layak bertanding kerana telah didenda sebanyak $25,360 oleh sebuah mahkamah atas satu kesalahan teknikal dalam sebuah syarikat perniagaan.
Sumbangan kepada Gerakan Islam
Dr. Burhanuddin Al-Helmy adalah seorang pemimpin politik Islam yang mendahului zamannya.
Beliau adalah seorang yang progresif, realistik, berpandangan global serta sentiasa bertindak berpandukan prinsip-prinsip Islam.
Beliau progresif kerana beliau menolak sebarang bentuk dan unsur kolonialisme. Motivasi utama dalam perjuangan politiknya dalah untuk memerdekan rakyat Tanah Melayu – bahkan seluruh bumi Asia – daripada penjajahan, sama ada penjajahan dari Barat mahupun dari Timur.
Beliau realistik kerana belaiu sentiasa bersikap terbuka dan bersedia bekerjasama dengan mana-mana pihak – parti politik bukan Melayu atau bukan berasaskan Islam – yang memiliki cita-cita dan tujuan yang sama, iaitu untuk sama-sama mencapai matlamat perjuangan membebaskan rakyat daripada penjajahan.
Dari satu sudut Dr. Burhanuddin Al-Helmi adalah seorang ahli politik yang bersikap praktikal dan realistik kalaupun tidak pragmatik.
Pendekatannya terbuka. Pengalaman silamnya sebelum menerajui PAS yang sentiasa bersedia bekerjasama untuk mengejar cita-cita bersama - iaitu kemerdekaan – telah berjaya menempatkan PAS dalam kancah arus perdana politik negara pada masa itu.
PAS dilihat ada kelainan tetapi tokoh PAS ini tidak lain dan asing bagi mereka yang sama-sama mahu mengejar cita-cita kemerdekaan.
Pakatan politik yang diwujudkan olehnya dengan parti-parti bukan Melayu dan bukan berasaskan Islam telah melonjakkan PAS sebagai sebuah parti yang berjuang di atas satu ideologi yang jauh lebih jelas daripada UMNO.
Kelainan inilah yang sebut oleh pimpinan PAS hari ini sebagai aqidah perjuangan. Dalam bahasa Dr. Burhanuddin Al-Helmy ia disebut sebagai ideologi perjuangan.
Ini kerana pada masa pemimpin-pemimpin UMNO terperangakap dengan persoalan politik perkauman dan perjuangan kebangsaan yang sempit, PAS di bawah pimpinan Dr. Burhanuddin Al-Helmy berjaya meyakinkan rakyat bahawa akar umbi masalah rakyat Tanah Melayu adalah warisan penjajahan yang berupa penindasan ekonomi dan politik serta sistem kapitalis global yang menindas dan memperhambakan pribumi tanah jajahan.
Dr. Burhanuddin Al-Helmy juga mendedahkan kepincangan masyarakat apabila sejumlah elit politik pribumi bersekongkol melindungi dan mempertahankan penindasan sistem penjajah ini.
Karya dan Penulisan
Dr. Burhanuddin Al-Helmy telah menghasilkan buku yang bercorak politik antaranya:
• Perjuangan Kita, 1946
• Falsafah Kebangsaan Melayu, 1947
• Agama dan Politik, 1954,
• Ideologi Politik Islam, 1957 Namanya Diabadikan
Dr. Burhanuddin Al-Helmy meninggal dunia pada 25 Oktober 1969 berpunca daripada serangan lelah. Sebenarnya Dr. Burhanuddin Al-Helmy telah jatuh sakit semasa dalam tahanan ISA. Ketika beliau dibebaskan dengan sekatan kawasan pada tahun 1966, penyakitnya masih belum sembuh.
Namanya diabadikan di sebuah sekolah di Taiping dan nama jalan di Taman Tun Dr. Ismail, Damansara, Selangor.
Beliau dianugerah pingat emas Commander of World Order of Human Merit daripada I’Ordre Universal du Merit Human, Geneva pada 15 November 1959 di atas sumbangannya dalam pembangunan perubatan homeopati.
Tamat

YB Nizar menjelaskan isu Dun Perak




Apa yang akan terjadi kepada nasib rakyat negeri Perak.Bilakah keadilan akan wujud di Darul Ridzuan..Aku sedih mengenangkan.Aku sentiasa mendoakan supaya Allah memberi kemenangan kepada pihak yang benar untuk mentadbir dan menegakkan kalimah Lailahaillallah di tanah tumpah airku ini..Perak negeri yang bertuah.Perak mempunyai keistimewaannya yang tersendiri.Kalau dulu bulan puasa ada solat tarawikh di padang MBI bersama-sama MB Ir Nizar.Rasa keberkatan di bawah kepimpinan Profesional Muslim ini.Orang-orang kafir pun faham dan menghormati orang-orang Islam yang berpegang pada agama.Ini yang aku respect pada org2 Cina di Perak.Mereka panadai bezakan yang baik atau tidak org Islam itu sendiri.dakwah islam sampai pada mereka di bawah kepimpinan Ir Nizar.Moga Allah bantu perjuangan ini.Perjuangan bermula dengan pahit getir kerana seorang pemimpin itu lahir daripada masalah masyarakat dan dia menyatukan hati-hati manusia untuk mendapatkan keadilan yang sewajarnya bukannya lahir setakat lulus dan pandai akademik dalam kuliah sahaja..

Alunan Nasyid Ramadhan Bulan Berkat



Aku teringat pula nasyid zaman budak-budak dulu.Waktu tu nasyid kumpulan NADAMURNI.Remaja Al-Arqam yang mendendangkan.Suara yang tak asing lagi seperti Almarhum Us Asri Ibrahim dan Munif Ahmad memang aku suka dengar sebab merekalah yang menjadi perintis untuk generasi nasyid seperti yang ada sekarang ini.Aku minat pada nasyid ni disebabkan Yeop juga.Yeop dalam bahasa Perak gelaran anak yang sulung.Dulu aku suka sangat dengar lagu2 yang rancak seperti lagu rap kumpulan KRU..siap pandai ikut gaya retak muzik lagi..Tetapi Yeop tak nak aku jadi budak perempuan yang tak ada nilai dalam Islam.Yeop tak nak adiknya jadi seperti remaja hari ni yang berfoya-foya ikut kawan sana sini..Terima kasih aku ucapkan pada Yeop sebab dia , aku tersedar daripada kesilapan..Maklumle budak-budak lagi mesti fikir enjoy je..La ni aku mengajak kawan-kawan lain supaya minat pada nasyid sebab nasyid ni ada mesej yang berguna..ada lagu selawat yang mana bila kita dendangkan dapat pahala..tak seperti lagu-lagu jiwang yang kita biasa dengar..Nasyid memberi ketenangan padaku seperti aku mengaji AL-QURAN BERTARANNUM..orang yang pandai mengaji memang sedap suaranya bila menyanyi..tetapi orang yang pandai menyanyi..belum tentu tau membaca Al-Quran dengan baik seperti artis-artis yang ada sekarang ni..RENUNGKAN BERSAMA..

Tahniah Graduan UKM !




Tahniah aku ucapkan pada saudari Salwana bt Jusoh @ Yusof dari FAKULTI PENDIDIKAN (IJAZAH PENDIDIKAN AL-QURAN)kerana kejayaanmu kebanggan kami dalam jemaah ini..Semoga adik-adik yang masih belajar mengikuti jejak langkah kakak kita yang sorang ni..


Majlis konvokesyen yang berlangsung sehingga 19 Ogos itu menyaksikan 7,674 graduan menerima diploma dan ijazah masing-masing termasuk dua penerima ijazah kehormat dan lima Prof Emeritus, manakala 207 adalah graduan ijazah doktor falsafah, ijazah sarjana pakar (174), ijazah sarjana (1,357), ijazah sarjana muda (5,607), diploma siswazah (251), diploma (77) dan seorang sijil.

Dua graduan menerima Anugerah Diraja iaitu Nur Najwa Hanani Abdul Rahman (Ijazah Sarjana Muda Pengajian Islam, Dakwah dan Kepimpinan) dan Chrissie Lim Wen Hsien (Ijazah Sarjana Muda Undang-undang).

Graduan Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrik dan Elektronik, Adilah Zaira Abu Bakar pula menerima Anugerah Naib Canselor dan dua lagi menerima Anugerah Tun Abdul Razak, iaitu Salwana Yusoh @ Yusoff (Ijazah Sarjana Muda Pendidikan al-Quran) dan Yew Su Mei (Ijazah Sarjana Muda Sains Mikrobiologi).

Doa Qunut Nazilah , amalkan doa ini



Saban hari kita dilaporkan kes kematian selesema babi atau H1N1.Semua ini memberi satu pengajaran yang cukup besar kepada umat Islam bahawa di dalam Al-Quran surah Al-Baqarah:102 merakamkan kisah perancangan jahat Syaitan dan sekutunya yang mahu merosakkan umat manusia di bumi ini dengan Ilmu Sihir yang mereka pelajari.Mereka pun tahu siapa yang akan menjadi sasarannya..Semua ini berlaku atas konspirasi yang licik daripada puAK Yahudi Laknatullah yang menyebarkan wabak penyakit ini melalui pembinaan senjata biologi sejak tahun 1918 lagi.Senjata biologi tidak perlu kepada peperangan cukup sekadar meletakkan seorang atau dua orang di suatu tempat dan sebaran wabak pun berlaku.Sebagai umat Islam kita wajib beriman kepada qada' dan qadar.Oleh itu amalkan membaca doa qunut nazilah ini setiap kali selepas solat 5 waktu sebagai senjata kita yang paling ampuh untuk mengelakkan wabak ini menjangkiti diri dan keluarga kita.Doa ini , nabi Muhammad baca ketika menghadapi saat-saat getir untuk melawan musuh , berlakunya wabak penyakit yang kronik dan ketika dilanda musibah yang dahsyat.Sesungguhnya setiap manusia akan kembali bertemu dengan Allah..Maut tidak mengenal sesiapa..Ia pasti datang.Muhasabah diri perlu supaya kita sentiasa beringat 5 perkara sebelum datangnya 5 perkara
sihat sebelum sakit
muda sebelum tua
kaya sebelum miskin
masa lapang sebelum masa sibuk
HIDUP SEBELUM MATI

Syeikh Ibnu Taimiyah ketika ditanya tentang masalah wafatnya dan diangkatnya Nabi Isa al-maseh , beliau berkata "Segala puji bagi Allah..Isa masih hidup: dan didalam hadith nabi menyebut "Ibnu Maryam akan turun di tengah-tengah kalian sebagai hakim dan pemimpin yang adil, lalu menghancurkan salib,membunuh babi , membebaskan pajak.

saksikan peristiwa akhir zaman ini dalam dokumentari "The Arrivals"..


GERAI SELERA MURNI ISIUKM..



Pesta Konvokesyen Ukm kali ke- 37 akan berlangsung di DATARAN GEMILANG.Kepada kawan-kawan yang mahu menikmati hidangan yang julung-julung kali dibuat oleh ISIUKM SILA HADIR KE GERAI SELERA MURNI ISIUKM yang akan dibuka mulai esok RABU 12 OGOS 2009.Bersama Membangun Bersama Islam..Kepada para garduan yang akan naik ke pentas di DECTAR saya ingin mengucapkan tahniah di atas kejayaaan anda di dalam menimba ilmu di perbukitan UKM ini..'MENGILHAMKAN HARAPAN MENCIPTA MASA DEPAN'

Jom sertai adik-adik!




sila daftar di pejabat ISIUKM di Pusanika..Kehadiran anda keutamaan kami dalam merealisasikan impian ibu dan ayah anda..dari mahasiswa untuk mahasiswa Islam mengenali ISIUKM

Selamat Datang Mahasiswa Baru UKM

Sebelum terlupa selamat datang diucapkan kepada adik-adik baru sesi tahun 2009/2010
Jadikan diri anda mahasiswa yang berintegriti dan tahu hala tuju masing-masing di perbukitan UKM ini.syabas dan tahniah diucapkan kepada anda semua!

Mari-mari beli tiket!




Tiket sudah mula dijual..Jgn lepaskan peluang .Dtg ramai-ramai..

Teruskan Usaha ..



Sejak dari malam tadi mesti ramai yang resah , tidur tak lena makan pun tak kenyang dan mandi pun tak basah memikirkan apa keputusan periksa sem lepas..mungkin ramai yg ketawa girang seronok dan mungkin juga yg sedih..
itu semua ujian Allah yang mengaturkan baik dan buruk..setiap itu ada hikmah di sebaliknya.aku redho ketentuan Ilahi walaupun keputusan tidak lah baik sgt..cuma kena ada muhasabah dan teruskan usaha lagi..InsyaAllah..sebab aku sudah berusaha ..ni je Allah nak beri..
Sem pendek ni dekat nak final dah..Apa lagi kena pulun le untuk cover balik keputusan sem lepas..Moga Allah memberikan kejayaan kepada aku dan kawan-kawan yang lain.amin..

Kenali Virus Nadia Saphira..

Walaupun tidak merosak file data dan sistem, virus Nadia Saphira bakal mengganggu kerana akan terus menggandakan diri dan menyembunyikan folder-folder yang penting. Jadi, kenali ciri-cirinya kalau-kalau komputer anda diserang dan jangan sampai terlambat sebelum Nadia Saphira palsu sempat bermaharajalela.

Ciri-ciri dari file virus ini, diantaranya sebagai berikut :
1. Memiliki ukuran file sebesar 17 kb & 69 kb.
2. Mempunyai type file Application.
3. Berekstensi file exe & ini.
4. Memiliki icon folder.
5. Membuat salinan folder sesuai dengan nama folder yang ada dan menyembunyikan folder aslinya.
6. Menghilangkan pilihan “Folder Options”.
7. CD Rom tidak boleh digunakan
8. Command Prompt tidak boleh diakses.

sumber mahir IT www.sabahdaily.com

Doa mampu membalas budi manusia..



solat adalah salah satu wadah untuk berdoa

Rasulullah s.a.w yang bersabda yang bermaksud:
“Sesiapa yang berbuat baik kepada kamu maka hendaklah kamu membalasnya. Kalau kamu tidak berdaya membalasnya maka berdoalah selalu baginya sehingga kamu mengetahui bahawa kamu telah berterima kasih kepadanya kerana Allah sentiasa membalas kebaikan (orang yang berbuat baik) lagi mengasihi orang yang bersyukur.” (Riwayat Tabrani)

Dalam kehidupan kita seharian, kita tidak terlepas daripada tuntutan untuk berbudi dan menerima budi dari orang lain. Di mana sahaja lokasi dan situasi, sama ada di rumah, pejabat atau ketika susah atau senang, kita sebenarnya bergantung antara satu sama lain dan sama ada kita sudi atau tidak kita harus belajar menabur budi dan juga menghargai jasa dan budi yang diberikan oleh orang lain kepada kita.

Konsep berbudi terlalu luas untuk diberikan takrifan. Skop berbudi kepada orang lain tidak hanya terikat kepada wang ringgit dan harta benda semata. Bahkan memberi sokongan, tunjuk ajar, pengajaran, sokongan dan amalan baik juga dikira sebagai budi.

Satu perbezaan yang jelas antara insan yang menabur budi dan insan yang menerima budi ialah rasa hormat, menghargai dan paling wujud rasa kesetiaan dan ingin membalas budi walaupun pada kemampuannya tidak mungkin dapat membalas kebaikan yang diterimanya.

Membalas budi sebenarnya tidak terhad untuk memberikan kebaikan yang sama atau setaraf. Contohnya satu masa kita pernah menerima bantuan kewangan ketika dalam kesusahan, tidak semestinya kita perlu membalas budi kepada mereka yang pernah memberikan kebaikan tersebut dengan bantuan kewangan juga. Seandainya tidak kemampuan dari segi itu, memadailah juga jika membalas kebaikan yang diterima dengan mendoakan kebaikan untuk si budiman tersebut. Demikianlah kata-kata indah pepatah melayu, “orang memberi kita merasa, orang berbudi kita berbahasa.

dipetik drp FitrahPower.com

Permusuhan Umatku Di akhir zaman..


Allah S.W.T menolak 1 daripada 3 doa Rasulullah S.A.W.

'Amir bin Said daripada bapanya berkata bahawa :

" Suatu hari Rasulullah S.A.W telah datang dari daerah berbukit. Apabila Rasulullah S.A.W sampai di masjid Bani Mu'awiyah lalu beliau masuk ke dalam masjid dan menunaikan solat dua rakaat. Maka kami pun turut solat bersama dengan Rasulullah S.A.W. Kemudian Rasulullah S.A.W berdoa dengan doa yang agak panjang kepada Allah S.W.T. Setelah selesai beliau berdoa maka Rasulullah S.A.W pun berpaling kepada kami lalu bersabda yang bermaksud :

" Aku telah bermohon kepada Allah S.W.T tiga perkara, dalam tiga perkara itu Allah S.W.T hanya memperkenankan dua perkara sahaja dan satu lagi ditolak.

1. Aku telah bermohon kepada Allah S.W.T supaya ia tidak membinasakan umatku dengan musim susah yang berpanjangan.

Permohonanku ini diperkenankan oleh Allah S.W.T.

2. Aku telah bermohon kepada Allah S.W.T supaya umatku ini jangan dibinasakan dengan bencana tenggelam (seperti banjir besar yang telah melanda umat Nabi Nuh s.a).

Permohonanku ini telah diperkenankan oleh Allah S.W.T.

3. Aku telah bermohon kepada Allah S.W.T supaya umatku tidak dibinasakan kerana pergaduhan sesama mereka (peperangan, pergaduhan antara sesama Islam).

Tetapi permohonanku telah tidak diperkenankan (telah ditolak).


Saudaraku,
apa yang kita lihat pada hari ini ialah pergaduhan semasa negara Islam sendiri,
hari ini orang Islam bergaduh sesama sendiri,
orang kafir bertepuk tangan dari belakang.


Apakah ini yang ingin kita lihat? Apakah tindakan kita?
Tidakkah kita ingin Islam kembali gemilang seperti dahulu?
Bangkitlah wahai saudaraku, tegakkan Islam kembali megah, itu amanahmu!
Yakinlah dengan janji Allah S.W.T.






* Dipetik daripada Majalah Al-Islam

Konsert Antara Dunia




Tema :
Menyemarak Kebangkitan, Meneraju Ummah

Tarikh & Masa :
1 Ogos 2009 (Sabtu) ; 7.00 - 11.00 malam

Tempat :
Stadium Malawati, Shah Alam

Anjuran :
Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia

Dengan Kerjasama :
Rabbani Productions (M) Sdn Bhd

Jangan lepaskan peluang adik-adik!

dikendalikan oleh Fitrah Power Consultant Berikut adalah maklumat Program Didik Fitrah:

Lokasi: Kelab Golf Danau UKM, Bandar Baru Bangi.

Tarikh: 24 Mei 2009 ( Ahad )

Peserta: Remaja berumur 13- 17 tahun

Hubungi: 03-89256725 ( Pejabat )

017-9777875 ( Asrul )

Tunggu dan lihat esok..




Esok tanggal 21 Mei 2009 bakal menggegarkan suasana politik tanah air negeri Perak Darul Ridzuan.Siapa yang bakal dinobatkan menjadi Menteri Besar Perak.Menurut sumber berita seramai 5 orang hakim akan mengendalikan kes ini di Mahkamah Rayuan.Apakah peranan pihak Istana ? Bubar Dun Perak atau sebaliknya..

Ikuti berita terkini daripada sumber-sumber yang sahih supaya anda tidak tertipu..

Pulihkan demokrasi di Perak!

UKM tersenarai 100 universiti terbaik Asia




Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) muncul sebagai universiti tempatan kedua terbaik selepas Universiti Malaya apabila disenarai pada tangga ke-51 oleh Times Higher Education (THE). Penarafan universiti serantau yang julung kalinya dikeluarkan oleh QS Quacquarelli Symonds Ltd iaitu penyusun THE-QS World University Rankings dibuat berdasarkan ukuran kecemerlangan serantau sesebuah universiti. Menurut Nunzio Quacquarelli, Pengarah urusan QS,Universiti terbaik bukan hanya cemerlang dari segi kualiti tetapi juga produktiviti yang tinggi dalam penyelidikan. Keputusan ini memberi impak kepada UKM kerana semakin mendapat tempat dalam kalangan pelajar antarabangsa untuk menjadikan universiti ini sebagai universiti pilihan. QS adalah pakar maklumat terkemuka dalam bidang pengajian tinggi yang mempunyai pejabat di beberapa buah negara.

Lirik lagu tema hari guru 2009

GURU PEMBINA NEGARA BANGSA

Bersedia melangkah megah
Walaupun sukar baktiku curah
Demi mu ibu pertiwi
Sumpah ku lafaz janji kukota

Berikrar eratkan bangsa
Kukuhkan cinta kepada Negara
Berjasa terus berjasa
Menyebarkan ilmu tiada batasnya

Guru Pembina Negara Bangsa
Gagah perjuangkan visi Negara
Bangunkan jiwa yang pelbagai rupa
Demi agama dan nusa tercinta

Guru Pembina Negara Bangsa
Tetap Unggul senadakan suara
Sehaluan menggapai matlamatnya
Cemerlang dan gemilangkan Malaysia


Pencipta Lagu : Khairulrizam bin Khalid
Pencipta Lirik : Ili Nurbahirah bt Baharudin
Pengubah Muzik : Marzuki bin Tambi


YB Nizar sah MB Perak ..


Datuk Seri Mohd Nizar Jamaluddin telah diumumkan sebagai Menteri Besar Perak yang sah oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Sebelum itu, Nizar, 52, telah dilantik sebagai Menteri Besar pada 17 Mac 2008 setelah pakatan DAP, Pas dan PKR menang 31 daripada 59 kerusi dalam pilihan raya umum 8 Mac.

Namun demikian, pada bulan Februari Nizar digugurkan sacara tidak sah sebagai Menteri Besar Perak setelah tiga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Perak daripada Pakatan memutuskan untuk keluar daripada parti masing-masing untuk menjadi ADUN Bebas tetapi menyokong BN.

Keadaan ini mengakibatkan Kemelut pertikaian antara Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat di Perak berlarutan hingga ke hari ini.

Dengan pengumuman hari ini yang disampaikan oleh Datuk Abdul Aziz Abd Rahim membuktikan Datuk Dr Zambry Abdul Kadir adalah Menteri Besar Perak yang haram.

Abdul Aziz berkata Nizar adalah Menteri Besar yang sah mengikut perlembagaan dan berhak untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri Perak.

sumber www.sabahdaily.com

Ummi, Emak , Ibu , Bonda ..


Selamat hari Ibu 9 Mei 2009..
Kepada emak saya yang saya kasihi terima kasih diucapkan kerana mendidikku dan adik beradik yang lain dengan kasih sayang ..semoga panjang umur dan murah rezeki..amin..

Tiada lagi demokrasi ...





Lebih 300 FRU bersiap sedia ...tanggungjawab konon..


Speaker haram wujud pulak ?? biar betoi negara komanwel mcm ni? 1001 confuse teman..

Penyakit yang menular...bala Allah

Ini adalah di antara kriteria yang diguna pakai oleh pihak PPUKM untuk menyaring pesakit-pesakit yang mungkin dijangkiti dengan virus ini:

Kriteria A (semua):

Mempunyai simptom-simptom seperti batuk, selsema, masalah pernafasan, sakit-sakit badan dan sendi, cirit-birit atau muntah.
Demam dengan suhu melebihi 38.0ºC
Kriteria B (sekurang-kurangnya satu):

Perjalanan ke negara Mexico dalam tempoh 14 hari yang lalu.
Perjalanan ke negara-negara yang lain yang mempunyai kes yang disahkan positif dengan virus ini dalam tempoh 14 hari yang lalu.
Mempunyai contact dengan sesiapa yang baru pulang dari negara Mexico.

Berdasarkan kriteria-kriteria di atas, saya pasti ia akan menimbulkan banyak tanda tanya dan kemusykilan terutama di kalangan mereka yang sering berulang alik ke luar negara serta pelajar-pelajar yang menuntut di luar negara terutamanya di United Kingdom dan Amerika Syarikat.

Jadi, di sini saya menasihatkan, para pembaca sekalian agar tidak panik. Hanya mereka yang memenuhi kriteria-kriteria di atas sahaja yang wajib disaring di hospital (dan bukannya di mana-mana klinik).

Bagi mereka yang bercadang untuk ke luar negara pula, anda tidak dihalang daripada berbuat demikian, namun adalah dinasihatkan agar tidak mengikuti mana-mana konferens antarabangsa atau perhimpunan orang ramai di dalam tempat yang tertutup. Ini adalah kerana tempat-tempat seumpama ini mudah bagi pencemaran air liur (water droplets) tersebar apabila manusia berinteraksi sesama mereka.

Penganjur-penganjur Spring Gathering, Summer Gathering hingga ke Winter Gathering, mungkin kena tambah agenda dalam mesyuarat anda!

dipetik daripada blog..UMMU SAIF @ www.ummusaif.com
68000 Ampang

Selesai presentation


Alhamdulillah selesai sudah presentation group projek..Thanks a lot pd kwn2 sekumpulan dgn aku.Hopefully kita dapat markah yg bagus..Jutaan terima kasih jg pd Dr Juzaiddin dan Dr Rosilah sebagai supervisor dan evaluator kumpulan kami..Sekarang sudah mula "study week" . tepat j3 petang ari ni aku akan ke pudu raya naik bas balik ipoh..tak lupa buku2 dan soalan-soalan latihan kubawa sebagai rujukan aku sepanjang cuti nanti..InsyaAllah aku mendoakan sahabat-sahabat seperjuangan dalam Final Exam yang akan tiba nanti..

Resipinya:- USAHA , BUAT , TAWAKAL + DOA, TERIMA..

Buku yang patut anda baca..




Khas buat pejuang agama Allah bacalah buku ini sebagai resepi kejayaan anda..

ISLAM IS "THE WAY OF OUR LIFE"

NO 122 CaBuTaN BeRtuAH!





HAMPER yang aku terima daripada cabutan bertuah malam BBQ tahun 3 FTSM malam semalam di Dataran IT FTSM..owh tak sia-sia datang..dapat lagi plag mantan PERTAMA 2008 / 2009



syabas dah tahniah diucapkan kepada adik adik PERTAMA sesi kali ini yang mantap dari sudut kecekapan kerja.difahamkan anda telah berjaya menjalankan 3 aktiviti dalam semester ini..tabik pada korang semua!semoga banyak lagi program yang bermanfaat dapat dianjurkan lagi oleh adik-adik PERTAMA.

hadiah ini menjadi galakkan kepada aku untuk terus bersungguh-sungguh belajar untuk Final Exam nanti..Semoga kejayaan meniti di penghujung hidup ini setelah kita berpenat lelah mengecapinya..

Salam Imtihan semua warga UKM!





tak lama dah...mgu dpn mula study week dan selepas itu Final exam ...

ingat cinta 5 perkara

CINTA ALLAH
CINTA RASUL
CINTA IBUBAPA
CINTA UMAT
CINTA KECEMERLANGAN

dendangan lagu kumpulan nasyid Saujana..

Semoga semua berjaya dengan cemerlang dunia dan akhirat..

MPP GMUKM turun padang..




Tarikh 2 April 2009 pasti diingati oleh warga Fakulti sains dan Teknologi (FST). Pada tanggal tersebut, rombongan MPP Mahasiswa yang diketuai oleh Saudara Arif Misrol sebagai tuan rumah telah mengadakan siri road show dan dialog bersama mahasiswa FST. Program tersebut Berjaya mengumpulkan banyak masalah terutamanya masalah yang menimpa pelajar tahun 1 berkaitan dengan isu yuan dan kompetensi generik.
Rombongan yang turut dihadiri oleh 3 MPP Umum GMUKM iaitu Saudara Hisyamuddin Che Ali, Saudara Fikah Sanusi dan Saudara Faez Mat Zain ini telah Berjaya mendapat sambutan menggalakan daripada mahasiswa FST.Sebanyak 300 makalah bermaklumat diedarkan kepada siswa/i FST dengan disertakan email dan alat perhubungan yang boleh dihubungi oleh mahasiswa kepada 12 MPP Mahasiswa yang dipilih dalam PRK lalu. Hadir sama dalam rombongan tersebut ialah Saudara Mohd Faiz Ismail (MPP FPEND) dan Saudara Phoon Kar Liang (MPP FUU). Rombongan MPP Mahasiswa berada di FST selama kira-kira 1 jam 45 minit sebelum program itu berakhir kira-kira jam 12.45 tengahari. Kepada fakulti-fakulti lain, MPP Mahasiswa akan turun ke sana suatu masa nanti dan tunggulah kemunculan kami untuk mahasiswa mengadukan masalah kepada kami nanti.


banyak lagi isu yang MPP GMUKM suarakan untuk kebajikan pelajar UKM..keadilan mesti ditegakkan untuk menghapuskan kezaliman dan penindasan yang berlaku..

Motivasi Diri





TAK LAMA LAGI DAH NAK FINAL EXAM..apa persediaan kawan-kawan semua? kalau rasa tension dengan assignment yang bertimbun atau presentation yg memanjang..jangan lupa luangkan masa anda untuk mendengar sambil merehatkan minda seketika dengan tazkirah atau berzikir seketika ..untuk menenangkan jiwa yang keluh kesah..setiap pekerjaan yang baik, ganjaran yang berlipat ganda Allah balas.Mulakan sesuatu dengan BISMILLAH SALAM IMTIHAN UNTUK SEMUA WARGA UKM..

2 BUKIT 1 BATANG MILIK SIAPA?

Keputusan PRK di 3 kawasan


9.20pm [Bukit Gantang] -Maklumat rasmi…. PAS memenangi kerusi Parlimen Bukit Gantang dengan majoriti 2,789 undi. Calonnya, Datuk Seri Mohd Nizar Jamaluddin mendapati 21,860 undi manakala calon BN, Ismail Saffian mendapat 19,071 undi. Calon bebas mendapat 62 undi dan hilang wang deposit.

Ini bermakna PAS mengekalkan kerusi tersebut dengan tambahan majoriti, berbanding 1,566 undi pada 2008.

Kejayaan PAS itu disambut oleh para penyokongnya dengan membakar bunga api di kawasan padang di situ.

Di DUN Bukit selambau, calon PKR, S Manikumar secara tidak rasmi menang dengan majoriti 2,375 undi. Beliau mendapat 12,607 undi, manakala calon BN, Datuk S Ganesan memperolehi 10,232 undi.

8.52pm Tidak rasmi. PKR menang di Bukit Selambau, majoriti lebih kurang sama dengan yang dicapai oleh V Arumugam.

8.20pm [Bukit Gantang] -Maklumat rasmi. PAS hampir mencapai kemenangan apabila mendahului di Bukit Gantang dengan majoriti 3,022. PAS mendapat 18,881 dan BN memperolehi 15,859 undi. Sebanyak 96 kotak undi telah dikira, kini tinggal 16 kotak lagi.

8.17pm [Bukit Gantang] -Maklumat rasmi. PAS mendahului BN di Bukit Gantang dengan 2,691 undi. PAS 15,770 undi, BN 13,079 dan bebas 42 undi.

Setakat ini 81 kotak undi sudah dikira, tinggal lagi 31 kotak undi.

8.04pm [Bukit Salambau] -Tidak rasmi PKR masih mendahului BN di Bukit Selambau dengan lebih 1,200 undi.

Ia kalah kepada BN di lima daerah mengundi, termasuk: Kampung Pokok Machang sebanyak 30 undi, Kampung Sungkap (150 undi) dan Taman Desa Aman (24).

7.56pm [Batang Ai] -BN menang di Batang Ai dengan majoriti besar - 1,854 undi.

BN mendapat majoriti 806 undi dalam pilihanraya negeri Sarawak tiga tahun lepas.

Song Saladin The Animated Series..


Adakah Kau Lupa
Album : Alami
Munsyid : Alarm Me
http://liriknasyid.com



Adakah kau lupa
Kita pernah berjaya
Adakah kau lupa
Kita pernah berkuasa

Memayungi dua pertiga dunia
Menrentas benua melayar samudera
Keimanan juga ketaqwaan
Rahsia mereka capai kejayaan

Bangunlah wahai anak bangsa
Kita bina kekuatan jiwa
Tempuh rintangan perjuangan

Gemilang generasi yang silam
Membawa arus perubahan
Keikhlasan hati dan nurani
Ketulusan jiwa mereka berjuang

Sejarah telah mengajar kita
Budaya Islam di serata dunia
Membina tamadun berjaya
Merubah mengangkat maruah
Lagu & Lirik : Jef Hazimin Jaafar & Alarm Me
Programmer : Sharani
Vokal : Nordin
Publishing : Gurindam Cipta
Album : Alami