Roti Strawberry dilarikan....???






Satu petang yang hening selepas pulang dari makmal programming aku bergegas pulang ke kolej dengan menapak naik ke atas bersendirian.Di pertengahan jalan aku terserempak dengan sahabatku Izzahwati yang kebetulan mengalami masalah pada motornya.Aku cuba membantu apa yang patut tetapi dia kata tak pe la kak sebab motornya kehabisan minyak dan dia teleh menelefon sahabatnya minta belikan minyak motor yang sudah kehabisan..kasihan aku lihat dia..aku pun berlalu pergi.Aku sampai ke kolej dan menuju ke kafe untuk membeli makanan sebab aku malas nak turun kali kedua.alang-lang dah turun biar beli makanan sekali.tak buang masa dan tenaga.Aku teringat ada kafe nasi kandar baru buka di kafe ni.Aku bukan nak makan nasi kandar tetapi aku nak cuba roti canai di sini.Aku lihat menu makanannya.EMMM..lazatnya macam2 ada.Aku pun pilih ROTI STRAWBERRY..aku bayangkan dalam kepala mmm...sedapnya.
Aku menunggu pesananku sambil memerhati sekeliling.Tak ramai lagi budak2 ukm yang datang sebab belum pun masuk waktu Asar.selalunya ramai budak2 ni waktu jam 6 petang ke atas.lapar katakan memang mcm tu suasananya.Penjual memanggil pesananku,"ROTI STRAWBERRY SIAP!",..aku pun bergegas ke kaunter dan terus bayar harganya .Aku pun terus menuju ke blok untuk pulang.Ketika nak melalui kawasan blok aku lihat seekor beruk melalui kawasan tempat kerusi rehat .aku pun cepat2 melangkah naik ke atas tangga.Tiba2 aku dengar jeritan dari arah bawah.Aku terkesima bilamana roti strawberry ku diragut atau dilarikan oleh sang beruk durjana.tinggal lah plastik yang sudah konyak.aku menjerit juga tapi yang peliknya aku jerit sekali je ..sebab kebetulan ramai budak laki di surau nak solat Asar..malu gak dibuatnya.aku seperti budak2..hentak2 kaki tanda protes dan tunjuk payung pada beruk ni supaya dia pergi jauh .lagipun hatiku marah sebab makananku dilarikan tanpa aku merasai sedikit pun..
Aku pun terus ke bilik.Aku membebel sorang2.Aku pun hantr sms pada roomate ku minta dia belikan aku roti starwberry sebab aku teringin sangat ..mujur roomate ku faham..Ini ujian buat diriku ..aku pun cuba buat kesimpulan dengan situasi hari ini.
Macam tulah keadaan seorang pemimpin yang rakus yang menzalimi rakyat dan menindas tanpa rasa bersalah apa2 seperti yang berlaku rampasan kuasa secara haram di Perak tanah airku,tanah kelahiranku yang kusayangi..swaktu kerajaan PR ini dirampas secara rakus aku menangis di sejadah sebab PRK yang lepas rakyat Perak telah beri mandat kepada Pakatan Rakyat untuk tadbir Perak penggal ini.Tetapi hanya bertahan lebih kurang 11 bulan je tak sampai setahun lagi nak bertukar kerajaan lain yang dirampas secara haram tanpa prosedur yang sah..kita boleh umpamakan dalam kisah ini beruk sebagai pemimpin yang zalim dan rakyat yang dizalimi sebagai diriku..

aku menadah tangan memohon bantuan dari Allah melalu doa qunut nazilah:

Ya Allah muliakan Islam dan masyarakat Islam.Hentikan segala kezaliman dan permusuhan.Bantulah saudara2 kami di mana jua mereka berada.Amin Ya Rabbal alamin.

0 Response to "Roti Strawberry dilarikan....???"