Renungan bersama..

AMBILLAH SEBAGAI IKTIBAR BUKAN SEBAI BAHAN BACAAN
YG TIDAK MEMBERI ERTI SEMATA-MATA KERANA DIKAU
UMMAT PENDUKUNG ISLAM DI AKHIR ZAMAN
INI,KEBANGKITAN ISLAM TELAH TERLIHAT DIMANA-MANA
SAHAJA,,ADAKAH KAMU MASIH BERPELUK
TUBUH?,,,,AYUHLAH SEMUA PEMUDA PEMUDI
ISLAM,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,ALLAHUAKBAR!!!!!!!

Di dalam hidup manusia, yang penting ialah BERKAT.
Bila hidup kita berkat, diri ini akan selamat.
Apabila diri selamat, rumahtangga jadi sepakat.
Apabila rumahtangga jadi sepakat, masyarakat jadi
muafakat.
Apabila masyarakat jadi muafakat, negara kita
menjadi kuat.
Apabila negara menjadi kuat, negara luar jadi hormat.
Apabila negara luar jadi hormat, permusuhan pun
tersekat.
Apabila permusuhan tersekat, pembangunan pun
meningkat.
Apabila pembangunan pun meningkat, kemajuan
menjadi pesat.

TETAPI AWAS,

Apabila pembangunan meningkat, kemajuan menjadi
pesat, kita lihat bangunan naik bertingkat-tingkat.
Ditengah-tengah itu, tempat maksiat tumbuh macam
kulat.
Apabila tempat-tempat maksiat tumbuh macam kulat,
KETIKA ITU manusia mula mengubah tabiat.
Apabila manusia telah mengubah tabiat,ada yang
jadi lalat ada yang jadi ulat.
Apabila manusia dah jadi ulat,sembahyang makin
hari makin liat.
Apabila sembahyang jadi liat, orang baik ada yang
bertukar jadi jahat.
Apabila orang baik bertukar jahat, orang miskin
pula nak kaya cepat.
Apabila orang miskin nak kaya cepat, orang tua
pula nak mati lambat.
Apabila orang tua nak mati lambat, tak dapat minum
madu telan jerla minyak gamat.

Yang lelaki, budak budak muda pakai seluar ketat.
Semua nak tunjuk kuat.
Bila berjudi, percaya unsur kurafat.
Tapi hidup pula yang melarat.
Tali kasut dah tak berikat.
Rambut pun jarang sikat.

Yang perempuan,

Pakai mini sekerat.
Suka pakai baju ketat... (apa dapat...)
Suka sangat menunjukkan pusat.
Hingga tak pedulikan lagi batasan aurat.
Pakai pulak yang singkat-singkat.
Kadang-kadang ternampak benda 'bulat'.
Bila jadi macam ini, siapa lihat pasti tercegat.
Silap gaya jadi gawat, bohsia bohjan lagi hebat.
Duduk jauh berkirim surat.
Bila berjumpa, tangan berjabat.
Kemudian pakat lawan peluk siapa erat.
Masa tu, nafas naik sampai tersekat-sekat.
Usah peduli agama dan adat.
Usah takut Allah dan malaikat.
Yang penting apa kita nak buat?
Kita 'bukti' lah kita buat.
Akhirnya perut kempis dah jadi bulat.
Apabila perut kempis dah jadi bulat, maka lahirlah
pula anak-anak yang tak cukup sifat.
Bila anak-anak tak cukup sifat, jam tu kita tengok
bayi dibuang di merata tempat.

MAKNANYA KETIKA ITU, IBLIS MULA MELOMPAT.
Dia kata apa? Habis manusia dah masuk jerat.
Habis manusia telah tersesat.
Inilah dia fenomena masyarakat.

Oleh itu wahai saudaraku dan para sahabat,
Marilah kita pakat mengingat,
Bahawa dunia hari ini makin singkat,
Esok atau lusa mungkin kiamat,
Sampai masa kita semua akan berangkat! .
Berangkat menuju ke negeri akhirat.

Di sana kita akan ditanya apa yang kita buat.
Masa tu, send i ri mau ingat.

Umur mu banyak mana , berapa banyak kamu buat
ibadat...?
Zaman muda mu, apa yang telah ka mu buat...?
Harta benda anda, dari mana anda a dapat...?
Ilmu anta, adakah anta manafaat...?

Sebagai sesama insan sama2lah ingat mengingati
sesama insan!!!
Semoga ianya dapat mengingatkan kita supaya segera
meninggalkan maksiat dan memperbanyakkan ibadat.

0 Response to "Renungan bersama.."