Pendidik dan Pendakwah


"Diam!" aku meninggikan sedikit suara memberi amaran kepada murid-murid Kelas 2 Ibrahim supaya tidak bising semasa aku mahu memulakan pelajaran Sirah Nabawiyyah di kelas mereka.Kesabaranku tercabar melihat gelagat anak-anak muridku yang nakalnya boleh tahan le jugak tak kira lelaki mahupun perempuan.Sama je..Berbeza dengan zaman aku dahulu.Tiba-tiba salah seorang daripada mereka mencelah "Muallimah (guru perempuan dalam bahasa Arab) , macam mane saya nak diam ,Muallimah pun bising" katanya.Kepalaku bertanda soal..menahan geram pun ada..nak tergelak pun ada..mahu rasa nak dukung je anak murid aku yang sorang ni..
Itulah serba sedikit pengalaman yang aku timba walaupun cuma 3 hari menjadi guru ganti di sebuah sekolah rendah..tetapi pengalaman yang sedikit itu memberi pengajaran yang terpahat kukuh di ingatanku..Rindu pulak rasanya nak jumpa budak-budak comel ni..
Tugas seorang pendidik bukan semudah yang disangka walaupun pulang kerja awal berbanding orang yang bekerja di pejabat.persediaan dari sudut emosi,psikologi,kemahiran mendidik dan mengajar amat penting untuk melahirkan generasi pewaris bangsa masa hadapan.Mendidik anak bangsa tugas yang mulia..walaupun aku tak terfikir pun nak jadi cikgu walaupun aku tahu aku berminat bidang lain.Tetapi hatiku mahu mencuba sesuatu yang baru untuk diri ini belajar sesuatu yang berguna dan bermanfaat.

Firman Allah s.w.t
"Wahai Nabi,Sesungguhnya Kami mengutusmu sebagai saksi (terhadap umatmu) dan pembawa berita gembira (kpd org2) yg beriman) serta pemberi amaran (kepada orang-orang yang ingkar).Dan sebagai pendakwah (penyeru umat manusia seluruhnya) kepada agama Allah dgn taufiq yang diberinya,dan sebagai lampu yang menerangi" Surah al-Ahzab 45:46)


Nabi Muhammad selain sebagai Rasul di dalam rumah tangga sebagai Ketua keluarga ,di masjid sebagai Imam ,dalam peperangan sebagai Panglima perang.Baginda juga sebagai Murabbi atau Pendidik dalam usaha mendidik dan mengasuh ummah
Sabda Baginda s.a.w:
"Sesungguhnya aku diutus sebagai guru."

TEMA DAKWAH NABI S.A.W
Dakwah nabi MENYERU KE JALAN ALLAH,MENYEMBAH HANYA KEPADANYA DAN TIDAK KEPADA YANG LAIN.DI SAMPING MENYURUH YANG MA'RUF DAN MENCEGAH YANG MUNGKAR.

Antara faktor yang menyebabkan kejayaan besar usaha dakwah baginda dan tarbiah(pendidikan) yang dijalankan oleh Rasulullah ialah kerana prinsip perjuangan baginda yang benar dan suci,baginda membawa Islam , agama samawi terakhir yang paling lengkap
dan sempurna untuk menjadi pedoman hidup terbaik umat manusia.Sifat-sifat utama seperti SIDIQ (benar) AMANAH , TABLIQH , FATONAH (cerdik dan bijaksana).Peubahan besar itu dilakukan dalam tempoh yang amat singkat iaitu tidak lebih daripada 23 tahun.Hal ini amat mengkagumkan para pengkaji sejarah dunia.
Sebagai pendakwah dan pendidik kita mesti mencontohi sifat-sifat yang diajarkan oleh Rasul kepada kita.Selain 4 faktor yang disebutkan di atas, baginda juga mempunyai perancangan yang rapi dan halus dalam perlaksanaan dakwah yang berpanjangan.Justeru dalam menyampaikan dakwah Nabi selalu menyesuaikan diri dengan klien (mad'u) supaya pengajaran mudah diterima.
"Berbicaralah kepada manusia menurut keadaan (kecerdasan) mereka masing-masing" Riwayat Muslim
Menggalakkan Membaca
Membaca adalah sumber terpenting untuk mendapatkan ilmu secara berkesan.Nabi mengambil masa yang sedikit selama 23 tahun,sedangkan dakwah Nabi2 lain beratus-ratus tahun.Itupun kejayaannnya tidak sebesar kejayaan dakwah yang disampaikan oleh Nabi Muhammad s.a.w
Kitab suci Al-Quran ertinya Bacaan .Oleh itu kaum muslimin dan muslimat perlu rajin membacanya setiap hari.
Bersifat pemaafNabi sentiasa berlapang dada , tenang dan bersedia memberi maaf walupun baginda dikasari oleh musuh
Membalas kejahatan dengan kebaikan
"Hubungkanlah (kasih sayang) terhadap orang yang memutuskan hubungan terhadap dirimu,berbuat baiklah kepada orang yang berbuat jahat kepadamu,dan katakanlah benar sekalipun mengenai dirimu."(Riwayat ibnu al-Najjar)

2 Response to "Pendidik dan Pendakwah"

  1. kakchik says:
    November 4, 2009 at 5:19 PM

    Salam noorizan.
    Tahniah sebab pernah bergelar pendidik. Hakikatnya kita adalah seorang pendidik cuma kita saja yang tidak perasan.
    Bagi kakchik pendidik dan pendakwah adalah satu amanah yang seiring, mesti berjalan sekaligus walau dalam bidang kerja apa pun.
    Cuma mungkin di bidang lain kita tidak dipanggil 'cikgu'.

  2. Noorizan Binti Mohamed Hasnan says:
    November 7, 2009 at 11:24 PM

    betul tu kak chik..kita mesti mencontohi Rasul yg paling kita sayangi..Muhammad Al-Amin