Di sebalik Lagu Saat Lafaz Sakinah



Heningnya... Sunyi suasana... Lafaz sakinah bermula

Tiba satu lg saat slps heningnya saat ijabkabul, yakni "Saat Lafaz Sakinah". Satu saat apabila didengar pada namanya begitu indah, bahagia seindah maksud Sakinah iaitu 'ketenangan'. Benar tenang sekiranya yg berjanji pada 'saat' itu benar2 menunaikan janji.

Apa rasa... Diterjemah hanya... Sebak abah tangis ibunda

Saat ini hanya 'rasa' yg mampu menterjemah cerita. Cerita tentang 'rasa' insan yg membesarkan anak perempuannya dgn penuh kasih sayang yakni abah & ibu menyerahkan anaknya kpd seorang lelaki yg masih kabur niatnya, masih kabur 'erti cinta' pada anaknya. Abah yg selama ini menggasak kudratnya utk membesarkan anaknya, yg tidak pernah kita lihat akan tangis susahnya, hari ini, 'saat' ini kenapa mampu kita membaca sebaknya? Ibu sekali lg engkau menangis slps engkau menangis gembira melahirkan anakmu... pada 'saat ini'... "Saat Lafaz Sakinah"

Adalah aku, wali puteriku... Serah kini amanahku ini padamu...

Nafkahilah dia, curah kasih & cinta

Lebih dari yg kuberikan kpdnya

Abah, apa lg yg tidak kau berikan pada anakmu? Apa kurangnya lagi kasih & cintamu? Sedalam mana lagi kasih & cinta lelaki baru itu harus diberikan kpd buah hatimu itu? Jawab abah, engkau harus curahkan kasih & cinta sedalam-dalamnya, kerana aku inginkan rasa percaya puteriku padamu berbunga2... sama saat pertama kali dulu dia percaya padaku & diserahkan jemari kecilnya utk aku memimpinnya & membawanya ke mana-mana.

Dulu esakannya sandar di bahuku... Tangisannya kini ku serah padamu... Bukan bermakna dia bukan milikku...

Fitrahnya perlukanmu

Ingatlah perihal hidup di dunia ini penuh warna, putih dikurnia hitam pasti ada, mudanya di pagi kadang tuanya di senja. Akan tiba masa engkau terima esak & tangisnya.. Janganlah sesekali engkau rasa itu beban bagimu.. Jika dulu semuanya di bahuku.. Tangisnya kini aku serah padamu.. Setialah di sisinya saat itu, kerana selalunya esak & tangisnya tidak lama.. Kemudian dia akan terus membahagiakanmu. Aku serahkan padamu bukan bermakna dia bukan milikku...Dia tetap anak kecilku bagai dulu..namun fitrah hidupnya perlukanmu..

Jadikanlah dia wanita syurga.. Mengerti benar akan maharnya..

Taat itu bukan hanya pada nama.. Indah ia pada maksudnya..

Aku impikan puteriku lisannya, kelembutannya, kesabarannya, kehalusan budinya & keikhlasannya bak wanita syurga. Anakku perlu mengerti akan erti mahar yg diberikan olehmu padanya. Erti mahar itu adalah satu ketaatan. Ketaatan itu janji-Nya adalah syurga.

Ku akur akan pesanmu... Puterimu kini amanahku...

Aku ingat sekali kata2 Imam Al-Ghazali, "Yang paling berat di muka bumi ini adalah amanah". Abah, janjiku ini kelihatan ringkas namun aku faham akan beratnya ia.. Janganlah kau risau & gusar. Akan aku benar-benar memegang amanahmu..

Iringlah dengan doamu... Bahagia kami dari redhamu...

Namun abah, aku pinta darimu doakanlah kami, kerana aku amat yakin redha Allah dalam keluarga baru ini adalah dari redhamu...

********************************************************************************

Lagu ini kutujukan khas buat sahabat-sahabatku ex Taayah, ex IIC dan ex UKM yang selamat diijabkabulkan pada musim cuti sekolah yang lalu. Semoga beroleh Baiti Jannati. Lafaz sakinah adalah satu lafaz yang sarat dengan tanggungjawab dan amanah yang perlu dipikul oleh pasangan yang baru berumahtangga.

Di sini sekadar peringatan kepada yang masih single mingle lagi. Sebelum menjadi pasangan yang sah ..wajiblah kita menjaga ikhtilat dan adab sopan dalam pergaulan. Jangan terjerumus dengan hasutan nafsu syaitan yang selalu mengajak kita melakukan kejahatan tanpa kita sedari. Ada segelintir manusia tak kira lelaki mahupun perempuan yang sangat suka mempermainkan hati dan perasaan orang lain tanpa memikirkan kesan dan akibatnya.Awas kalian jika anda pernah melakukannya..cepat-cepatlah mohon maaf dan bertaubat. Jangan cari alasan "saja aku nak main-mainkannya ataupun biarlah aku nak kenakannya..ingat aku tergila-gila nak dia ke". Selalunya bila terjadi konflik sebegini manusia yang suka sangat memainkan perasaan orang lain buat-buat tak mengaku salah.Kononnya nak tunjuk keegoannya dan kehebatannya. Waspadalah anda dengan ancaman Allah kepada mereka yang melakukan kejahatan atau menyakiti hati orang lain.Jika saudara mara kita sama ada abang, kakak atau adik dipermainkan seperti anda buat kepada orang itu..apa pula reaksi anda? Tepuk dada tanya iman masing-masing.Ini sekadar tazkirah buat diriku serta pembaca setia blog Indah Islam ini.Moga kita dijauhkan daripada sifat-sifat mazmumah ini.

Sebelum aku menutup kalam ini ingin aku nukilkan bait-bait lagu dari Filem Ketika Cinta Bertasbih bagi mereka yang masih single mingle lagi.Kalau kita bercinta pun biarlah ingin mencapai "Redho Ilahi"

Aku Hanya Ingin Cinta Yang Halal

Di Mata Dunia Juga Akhirat
Biar Aku Sepi Aku Hampa Aku Basi
Tuhan Sayang Aku

Aku Hanya Ingin Cinta Yang Halal
Dengan Dia Tentu Atas IzinNya
Ketika Cinta Bertasbih
Tuhan Beri Aku Cinta
Kumenanti CINTA


Surah an-Nur; ayat 26; Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud:

"Perempuan-perempuan jahat untuk laki-laki jahat,laki-laki Jahat untuk perempuan-perempuan jahat ,perempuan-perempuan baik untuk laki-laki baik,laki-laki baik untuk perempuan-perempuan baik . Mereka itu (orang-orang baik) terlepas dari tuduhan yang mereka katakan,untuk mereka keampunan dan rezeki yang mulia."

~~Baiti Jannati~~

0 Response to "Di sebalik Lagu Saat Lafaz Sakinah"